Doorgaan naar artikel

‘Minister Schouten gaat ontdekken wat er allang is’

Meer aandacht voor streekproducten en eten met de seizoenen is het doel van een ‘handelsmissie in eigen land’.

Ik heb misschien te veel boeken over ontdekkingsreizigers in donker Afrika gelezen. Maar als ik het woord handelsmissie tegenkom, moet ik altijd denken aan mannen met tropenhelmen die door dichte oerwouden lopen, omringd door dragers en oplettend of er geen wilde dieren zich klaar maken voor de aanval. En nu wil Carola Schouten, minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, een handelsmissie in eigen land op touw zetten.

De minister met tropenhelm op door de Betuwe trekkend: een sterk beeld

De minister met tropenhelm op door de Betuwe trekkend: een sterk beeld. Haar Kamerbrief en het nieuwsbericht daarover staat dan wel weer vol met zwakke werkwoorden als ‘stimuleren’, ‘voorstellen doen’, ‘ambitie onderschrijven’, ‘oog hebben voor’, ‘gesprekken voeren’ (met de supermarkten) en ‘in kaart brengen’ (van knelpunten). Dat laatste understatement brengt me toch weer terug bij de moderne ontdekkingsreiziger, die ’s avonds in de tent bij lamplicht de moeizaam afgelegde route in het logboek optekent.

Groeiende stroom van lokale afzet

Als oplettende plattelandskenner weet Schouten natuurlijk allang wat er te koop is in het landelijk gebied. En de consument kent de weg ook prima naar al die boerderijwinkels en huisverkoopstalletjes bij de tuinder en boer onderweg of om de hoek. Kijk alleen al naar die talloze kraampjes, waar je in het voorjaar asperges en in de zomer kersen en ander zachtfruit kunt kopen. Daar stoppen we met zijn allen vaak genoeg om er een continue, groeiende onderstroom van lokale afzet van te maken.

Een eenpersoons handelsmissie naar de streekproducten winkel van tuinder Eef Stel in Dalfsen. - Foto: Ton van der Scheer

Een eenpersoons handelsmissie naar de streekproducten winkel van tuinder Eef Stel in Dalfsen. – Foto: Ton van der Scheer

Afgerond is huisverkoop al € 1 miljard waard

Eerder dit jaar maakte een Wagenings rapport over multifunctionele landbouw dat weer duidelijk. Tel die huisverkoop en andere nevenactiviteiten naast het telen bij elkaar op en je komt op een extra omzet van € 885 miljoen. En dan rekenen we nog niet eens mee wat dat aan imagowaarde oplevert. Want we hebben toch allemaal de mond vol van hoe we de kloof tussen boer en burger willen en moeten verkleinen en wat ons dat waard is.

Die € 1 miljard hebben ondernemers voor elkaar gekregen zonder handelsmissie

Ik rond het dus maar even af op € 1 miljard. Zonder handelsmissie voor elkaar gekregen door ondernemers, die zich niet langer blind wilden staren op de race naar nog wat meer kostenefficiëntie. De supermarkt beloont hen daarvoor door deze ondernemers net nog wat meer uit te knijpen zonder dat ze failliet gaan.

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin