weblog

‘Groente als kiloknaller is ongezond idee’

Als groente en fruit vaker in de aanbieding moet, is dat niet per se gezond voor de teler.

Deze week ging van start met berichten over hoe supermarkten voornamelijk ongezond voedsel in de aanbieding doen. Slechts 20% van de wekelijkse prijspakkers betreffen gezonde voeding zoals groente en fruit. De Transitiecoalitie Voedsel bracht het op hoge toon naar buiten. De supers zouden zich hiermee niet aan de afspraak houden dat ze gezond voedsel stimuleren.

Je kunt daar op 2 manieren tegenaan kijken. Je zou kunnen roepen dat groente en fruit dus ook vaker in de aanbieding moeten. Zo stelde een woordvoerder van die Transitiecoalitie het ook op BNR Nieuwsradio: “In plaats van 80-20 zou er 20-80 van moeten worden gemaakt”.

Agf 4 keer zo vaak in de aanbieding

Oei, de bloemkool vaker als kiloknaller? Lijkt me een slecht idee, dat alleen maar averechts werkt. Want wie gaat er bloeden voor het goedkoper maken van groente en fruit door het 4 keer zo vaak in de aanbieding te gooien? Dat verlies aan marge gaat de supermarkt niet op zich nemen. Dat wordt doorberekend, weten we maar al te goed.

Daar zou dan tegenover staan dat veel meer groente en fruit wordt gekocht ‘omdat het in de aanbieding is’. Maar aan de kooplust vanwege goedkoopte zit natuurlijk een grens, zeker als het om groente en fruit gaat. En als het toch weinig kost, wordt de verleiding om het weg te gooien alleen maar groter.

Suikertax in een Gezondheidsfonds

Je zou ook kunnen stellen dat ongezond voedsel sowieso veel duurder moet worden gemaakt, omdat het de maatschappij immers ook op zorgkosten jaagt. Kom maar op met die suikertax en sluis de opbrengst ervan door naar het verder stimuleren van consumptie van gezond voedsel via een soort Gezondheidsfonds.

Uit dat fonds kan dan ook een bijdrage naar de verduurzaming van de productie van dat gezonde voedsel. En mochten de supermarkten dan toch ongezond voedsel in de aanbieding blijven doen, dan spekt dat in elk geval ook dat fonds.

Natuurlijke bondgenoot van elke teler

Overigens is de genoemde Transitiecoalitie natuurlijk een natuurlijke bondgenoot van elke groente- of fruitteler. En gelukkig kijken ze in het rapport, dat achter dat nieuwsbericht zit over die scheve aanbiedingenverhouding, ook naar andere zaken dan alleen de kiloknallers. Maar wel degelijk ook naar hoe de consument in een supermarkt onbewust gestuurd wordt.

En uit ander onderzoek weten we dat consumenten het prima vinden om onbewust naar het kopen van meer groente en fruit te worden gestuurd. Vermoedelijk omdat ze zelf ook wel weten dat we daar met zijn allen ongezond weinig van eten.

Of registreer je om te kunnen reageren.