weblog

‘Verloren groentegeneratie’

Afgelopen weken heb ik meerdere bijeenkomsten bij mogen wonen over de waarde van groen in kantoren, ziekenhuizen en scholen. Grootgebracht tussen de tuinders sta je toch met je ogen te knipperen en oren te klapperen als je merkt hoe onwetend de mensen zijn over wat groen voor je kan doen.

Zelfs een persoon die vakantiewerk in de kassen heeft gedaan, was nog onwetend over de positieve effecten van groen. Of wat te denken van de GGD die zegt dat planten in de klas niet goed zijn, omdat er dan schimmels, insecten en muizen op af komen, terwijl een plant binnen een uur vele schadelijke stoffen uit de lucht kan filteren en zuurstof terugkomt.

Effecten van groenten en fruit

Nu denk je misschien als teler van groenten en fruit ‘bij ons is dat gelukkig anders’. Helaas moet ik u teleurstellen. Ook over de positieve effecten van groenten en fruit en ander gezond voedsel is bij grote delen van de bevolking nog veel onbekend. Het bekende antwoord op de vraag waar de melk vandaan komt, ‘uit een pak’ of ‘de supermarkt’ is hiervoor tekenend. De frustratie van Rob Baan over het niet mogen claimen van gezondheidseffecten van kiemgroenten, staat mij nog helder voor de geest. Als je daar eens goed over nadenkt dan kunnen we spreken over een verloren generatie.

De jeugd die nu van de basisschool komt is onze toekomst

Stedelingen in de leeftijd van 11-25 missen deze basale kennis zeker. Op school was geen groen te bekennen, alleen grijze schoolpleinen met stenen, in de kantine alleen vette hap en in de lessen, ach, dat was niet interessant. We zien het tij keren. Er zijn weer lesprogramma’s, schoolpleinen worden vergroend, en gezond eten komt terug op vele plekken. De jeugd die nu van de basisschool komt is onze toekomst. Daar zullen we het van moeten hebben.

Korte ketens inrichten

Het inrichten van korte ketens is om die reden ook van belang. Dicht bij huis kunnen zien, ruiken en proeven hoe producten groeien en bloeien is belangrijk. Ook het afnemende vertrouwen van consumenten brengt hen op het pad van lokale producten.

Internationaal kunnen leveren en lokaal aanwezig zijn, dat brengt de waarde van voedsel terug op het bord van de consument

Is dit dan de heilige graal voor een goede prijsvorming? Zeker niet. Maar wel belangrijk in de productiemix. Om die reden is het belangrijk om samen op te trekken. Internationaal kunnen leveren en lokaal aanwezig zijn, dat brengt de waarde van voedsel terug op het bord van de consument. Alleen op die manier kunt u de consument betrokken houden bij een prachtig product tegen een eerlijke prijs.

Of registreer je om te kunnen reageren.