weblog

1 reactie

‘Niet marge maar woekerwinst wettelijk aan banden’

Gedoe over marges tussen in- en verkoop is een gegeven. Frankrijk probeert daar een wet op uit.

In Frankrijk is op 1 februari een wet ingevoerd die supermarkten verbiedt om producten onder of vlak boven de kostprijs te verkopen. Die wet is er om boeren en tuinders te beschermen tegen te machtige retailers. Hoe dan? Supers hanteren immers toch juist te hóge marges? Hun marktmacht staat ze toe laag in te kunnen kopen en hoog te verkopen. De gedachte achter de landbouw- en levensmiddelenwet in Frankrijk is dat de supers met stuntaanbiedingen voor A-merken klanten de winkel in lokken en vervolgens hun geld verdienen door groente en fruit juist tegen een hóge marge aan die binnengelokte consumenten te verkopen. Voortaan moet er op elk product minstens een marge van 10% zitten. Dan hoeft de super het verlies dat ze nemen op A-merken niet meer te compenseren met woekerwinsten op groente.

Gele hesjes van hun koopjes beroofd

Onduidelijk is echter hoe dat tot een verhoging van de inkoopprijzen voor groente en fruit zou moeten leiden. Het enige glasheldere effect is dat de consument, die dus al duur uit was met zijn groente en fruit, nu óók nog van zijn koopjes wordt beroofd. Koren op de molen van de gele hesjes.

Plus ‘stunt’ juist met AGF

In Nederland doet supermarkt Plus het anders. Die stunten vast en zeker ook nog wel eens met A-merken. Maar sinds vorige week óók met structurele kortingen op een hele reeks AGF-producten. Dat is nou ook weer wonderlijk. Plus erkent er eigenlijk mee al die jaren te veel voor de bloemkool, tomaten, komkommers, appels en peren te hebben gerekend. Of doet deze super nu precies wat in Frankrijk sinds deze week verboden is? Nemen ze genoegen met weinig of geen marge in de hoop klanten te trekken die ook meteen het wat duurdere spul meenemen? Al met al zou die strategie moeten resulteren in méér omzet tegen gemiddeld toch nog een aardige marge.

Wat nodig is maar niet vrijwillig gaat

Wetten moeten er voor zorgen dat wat een door de meerderheid van het volk gekozen regering wenselijk en noodzakelijk vindt, maar wat niet vrijwillig gebeurt, toch wordt afgedwongen. Marges lijken me daar geen heel sterk voorbeeld van. Te lage inkoopprijzen wel.

Eén reactie

  • P Verschuren

    Prima wet, prijs acties hollen de intrinsieke waarde van je product uit. De consument denkt dat de actieprijs de normale prijs is.

Of registreer je om te kunnen reageren.