weblog

‘Grote retailers worden grootste recyclers’

Plastic recycling is big business, maar nog niet door echt grote bedrijven. Retailers kunnen die rol gaan oppakken.

Plastic recycling is een rommelige toestand, letterlijk en figuurlijk. Wie op vakantie bijvoorbeeld een week of twee in een huisje in Frankrijk of Duitsland zit, die ziet al dat het gescheiden inzamelen van afval net wat anders gebeurt. En in Nederland is het per gemeente anders. Leiden bijvoorbeeld had tot vorig jaar op de milieu-eilanden in de stad naast de glas- en papiercontainers ook plasticcontainers. Maar die zijn nu al een tijdje dicht: alles wat in die plasticcontainer ging mag weer bij het restafval waar dan vervolgens ‘na-scheiding’ op plaatsvindt.

Onzekerheid voedt ergernis over plastic

Misschien maakt de onzekerheid, over wat er nou echt terechtkomt van dat gescheiden inzamelen en dat recyclen, de ergernis over alle plastic op de agf-afdelingen wel zo groot. Die onzekerheid hangt samen met de fragmentatie van de recycling-branche en -bedrijven, constateert adviesbureau KPMG in het recente rapport The Plastic Recycling Opportunity.

Grotere bedrijven hebben meer financiële armslag om van recycling wél een op alle vlakken succesvol verdienmodel te maken

De ‘opportunity’ in de titel, oftewel de kans, is volgens KPMG gelegen in consolidatie van de recyclingbedrijven. Het mag immers duidelijk zijn dat die bedrijven niet allemaal even succesvol zijn met uit gebruikt plastic nieuw hoogwaardig plastic maken. Grotere bedrijven hebben meer financiële armslag om van recycling wél een op alle vlakken succesvol verdienmodel te maken, door te investeren in de nieuwste technologieën.

Plastic scheiden of toch bij het restafval waarna het wordt na-gescheiden - of toch verbrand? Onduidelijkheid voedt ergernis en dat werkt minder goed gedrag in de hand. – Foto: Ton van der Scheer
Plastic scheiden of toch bij het restafval waarna het wordt na-gescheiden - of toch verbrand? Onduidelijkheid voedt ergernis en dat werkt minder goed gedrag in de hand. – Foto: Ton van der Scheer

Organiseren van plastic keten

Maar ook het organiseren van een effectieve en efficiënte keten van gebruik, inzameling, verwerking en hergebruik is een kunst die, mits goed beheerst, als een kans gezien kan worden. De gedachte is niet onlogisch dat retailers, als grootverbruikers van plastic verpakkingen een centrale rol in zo’n beter georganiseerde plastic-keten kunnen spelen.

Hoe meer greep de retailer op die plastic- en verpakkingenketen krijgt, hoe helderder ze hun klantenwensen aan hun leveranciers kunnen doorgeven

Als geen ander weten de grote supermarkten hoe groot de markt is voor gerecycled plastic. Ze hebben in het plastic pact met de overheid allemaal plechtig beloofd daar steeds meer gebruik van te gaan maken. En de partij die het beste recyclebare plastic maakt en daarmee ook het beste gerecyclede plastic kan produceren, die gaat aan al die plechtige beloftes het meeste geld verdienen. In de oren van elke onderneming die groot genoeg is om die partij te zijn – zoals de grote retailers – klinkt dat als muziek in de oren.

Helderder communiceren met consument

Voor tuinders en hun organisaties is dat niet per se ongunstig. Hoe meer greep de retailer op die plastic- en verpakkingenketen krijgt, hoe helderder ze hun klantenwensen aan hun leveranciers kunnen doorgeven. Én hoe helderder ze over verpakkingen en plastic kunnen communiceren met hún klanten, de consumenten. Die dan wellicht op de agf-afdeling minder vaak dat geërgerde gevoel krijgen.

Of registreer je om te kunnen reageren.