weblog

‘Gelukkig in de korte keten’

Je gevangen voelen in door retail en wereldmarkt geregeerde ketens? Of de korte keten overwegen?

Gisteren kwam de Dutch Food Week tot een einde. Ietwat overschaduwd wellicht door weer een boerenprotestdag. Maar zeker op lokaal niveau leverde deze week toch tal van hartverwarmende staaltjes op van direct contact tussen de burger en de tuinder/boer die voor het eten zorgt.

In de korte keten gaat dat dubbel op. De tuinders die hun product direct afzetten met een eigen winkel of eigen webwinkel, die komt het eten soms ook echt letterlijk langsbrengen. Dat is net zo hard werk (of misschien wel harder) en vraagt net zo veel ondernemerschap als het runnen van een regulier tuinbouwbedrijf dat zijn producten langs de reguliere afzetkanalen de keten induwt. Maar het levert wel een heel ander soort voldoening op.

Lees verder onder de foto.

Telers Shaula en Matthijs Tak op het World Food Festival in Rotterdam brengen Bio Aan Huis aan de man. - Foto: Ton van der Scheer
Telers Shaula en Matthijs Tak op het World Food Festival in Rotterdam brengen Bio Aan Huis aan de man. - Foto: Ton van der Scheer

Tussenschakels aan boterham helpen

De teler in de korte keten is in elk geval niet voornamelijk in de weer om een hele reeks tussenschakels in de keten aan een boterham te helpen. Er is soms nog wel een extern distributieapparaat actief. Maar ver transport de grens over is niet aan de orde en een groot retailbedrijf met strakke inkoop zit er meestal ook niet meer tussen.

Wel krijgt de korte keten-tuinder te maken met ‘de consument’. Echter niet in een abstracte onpersoonlijke versie, maar veel concreter. Die consumenten zijn weer gewoon mensen uit de buurt. Niet dat dat dan meteen ook automatisch leuke en aardige mensen zijn die alles eten wat je voor ze teelt. Maar je kunt er in elk geval direct mee communiceren. Via internet of – jawel – gewoon live in een echt gesprek.

Veel gedoe voor weinig omzet

Het is natuurlijk ook veel gedoe voor weinig omzet. Op je vrije zondag een standje bemannen op het Rotterdamse World Food Festival bijvoorbeeld. Voor aan het einde van de dag anderhalve nieuwe klant erbij. Ja, je kunt je verhaal kwijt, maar je moet het ook leuk vinden om dat verhaal 10 keer, 100 keer te vertellen. En de meeste van al die potentiële klanten toch vrolijk op zaterdag naar de Jumbo of de Lidl te zien rijden.

Zou u daar gelukkiger van kunnen worden? Zegt u het maar.

Of registreer je om te kunnen reageren.