‘Waardering in de media voor boer en tuinder?’ - GFactueel.nl
weblog

‘Waardering in de media voor boer en tuinder?’

Dat Boer Zoekt Vrouw jaar na jaar een kijkcijferhit is en blijft zou een graadmeter kunnen zijn van de warme gevoelens die de gemiddelde Nederlander heeft bij boeren en tuinders. Toch wordt dat door veel boeren en tuinders niet helemaal serieus genomen.

Nu echter dezelfde Yvon Jaspers in de serie Onze Boerderij op dezelfde zondagavond met een veel diepgravender invalshoek agrarisch ondernemers aan het woord laat over hun bedrijf en dat óók weer weken achtereen 1,5 miljoen kijkers trekt, zou die mening misschien bijgesteld moeten worden. De ondernemers die Jaspers bezoekt – vaak bekende gezichten uit eerdere seizoenen van Boer Zoekt Vrouw – nemen geen blad voor de mond. Ze hebben zorgen over geld en vertellen hoofdschuddend over hoe allerlei overheidsregels er weinig aan helpen.

Vooral boerin Agnes ziet het einde van haar bedrijf naderen. Maar ook de Texelse schapenboer Jan is, door een ziekte bij zijn beesten, langs de rand van de afgrond gegaan.

Op zich bekende verhalen uit de sector, zeker voor wie er zelf zijn brood in verdient. Maar wat opvalt is niet alleen dat er veel mensen op zomerse zondagavonden voor naar de televisie gaan zitten kijken. Maar ook dat ze er op sociale media met veel medeleven en medegevoel op reageren.
Artikel gaat verder onder Facebook-post

Vertekende perceptie?

Wat dan vervolgens de vraag rechtvaardigt waar toch het algemene gevoel vandaan komt dat boeren en tuinders in de media zo vaak in het beklaagdenbankje worden gezet. Het gaat in krantenkoppen over ‘bijengif’, over miljardenverslindende landbouwsubisidies, over megastallen en over weerstand tegen nieuwe kassen.

Of is ook dat een vertekende perceptie? Gaat het in allerhande media niet óók heel vaak over de vernieuwingsdrang en ondernemerskracht van de boeren en tuinders? Over hoe de kassen steeds vaker CO2-neutraal met geothermie worden verwarmd? En ook over hoe Nederlandse boeren en tuinders een eerlijker prijs voor hun producten zouden moeten krijgen?

Turven heeft geen zin

Toch vermoed ik niet dat het turven van positieve en negatieve berichten veel zou helpen. Zo werkt dat nu eenmaal niet met perceptie. Ook Yvon Jaspers’ huidige programma en zelfs dit commentaar kan als bevestiging worden gezien van het sombere beeld, mits door sombere ogen bekeken.

Of registreer je om te kunnen reageren.