commentaar

1 reactie

‘Wijze lessen in pilot met Albert Heijn’

Albert Heijn, Jumbo, Aldi, Lidl, noem ze maar op, de grote supermarkten stellen alsmaar hogere eisen aan hun afnemers.

Zij kunnen dit in hun rol van ketenregisseur. Zij hebben direct contact met de consument, en vertalen vanuit die positie zijn wensen in normen en productie-eisen. Niks nieuws, zou je zeggen. Toch wel: Albert Heijn betrekt de praktijk in de formulering van teelteisen.

Het klonk hartje zomer 2016 allemaal stoer. Albert Heijn verplicht Nederlandse telers eind 2019 minimaal aan de eisen van Milieukeur te voldoen. De grootgrutter zet in samenspraak met Natuur & Milieu een streep door 27 bestrijdingsmiddelen. Deze middelen zijn volgens de organisatie het meest schadelijk voor dier en milieu. In de nek voelt Albert Heijn de hete adem van concurrent Jumbo die een soortgelijke afspraak met Greenpeace maakt.

‘Albert Heijn betrekt de praktijk in de formulering van teelteisen’

Albert Heijn start na kritiek uit de eigen achterban (lees: telers en leveranciers) enkele praktijkproeven. Zij uitten eerder twijfels over de haalbaarheid, én het duurzame karakter van dit middelenpakket. In de pilot onder de naam TopCrop testten zij afgelopen jaar de haalbaarheid. De resultaten zijn ontnuchterend: je kunt niet zo snel stoppen met de 27 middelen. Het milieu profiteert er niet van. Een verbod op een ‘lijst 27‘-middel kan leiden tot extra inzet van een ander – minder schadelijk – middel in de teelt. Per saldo is het effect negatief. Ook blijft de kwaliteit van het product soms onder de norm. Een enkele keer mislukt zelfs de volledige oogst.

‘Een verbod op een ‘lijst 27‘-middel kan leiden tot extra inzet van een ander – minder schadelijk – middel in de teelt’

Is het allemaal negatief? Nee,TopCrop leert dat intensieve monitoring helpt de inzet van middelen terug te brengen. Ook sorteert de inzet van groene middelen effect, maar hou wel een chemisch middel als correctie achter de hand. Stel dat een ziekte of plaag dreigt door te breken.

‘Inzet van groene middelen sorteert effect, maar hou wel een chemisch middel als correctie achter de hand’

Het zijn wijze lessen van de pilot. Natuur & Milieu onderschrijft de bevindingen, en werkt aan een methode om de milieubelasting door te rekenen. En ja, in het geval dat de kostprijs bij telers omhoog gaat, zou Albert Heijn dit in de prijs moeten opnemen. Ook dat zou een les moeten zijn. We zullen het zien. TopCrop krijgt dit jaar een vervolg.

Eén reactie

  • JPK KIEVIT

    Greenpeace heeft maar een doelvoor ogen geen gbm meer maar als je verkoopbare appel of peer wil telen zul je gewas moetenbeschermen om een aanvaarbaar inkomen te verdienen

Of registreer je om te kunnen reageren.