weblog

'Drukker op markt van vleesvervangers'

Vleesbedrijven verzetten de bakens naar vleesvervangers. En wat doet de plantaardige sector?

Een van de allerergste ‘oorwurmen’ (zo’n liedje dat je niet meer uit je hoofd krijgt) uit de Nederlandse reclame is die van Kips: ‘Liever Kips-leverworst dan gewone leverworst!’ Kips kan dat liedje wel weer uit de kast halen, want wat het moederbedrijf van Kips wil gaan maken, dat is welzeker géén gewone leverworst. De Zwanenberg Food Group maakte vorige week bekend zich te gaan richten op de groeiende markt van vleesvervangers. Binnen afzienbare tijd zou het de helft van de omzet van het Twentse bedrijf moeten gaan uitmaken.

Minder vlees

Wie het voedselnieuws een beetje volgt, leest het al langer: de vleesconsumptie staat onder druk. De vleesbranche wil het nog wel eens verdoezelen, goochelend met cijfers en schermend met verwachtingen van juist groeiende vleesconsumptie in Azië. Maar als een zo oer-Nederlands vleesbedrijf als dat van Kips nu al overstag gaat, dan zegt dat genoeg.

Groeiend leger flexitariërs

Het groeiend legertje flexitariërs blieft niet meer elke dag een varkenslapje of smeerworst voor op zijn boterham. En de ook al in aantal toenemende vegetariërs en veganisten zullen de vraag naar alles dat plantaardig is opstuwen. Het was akkerbouwer Jaap Korteweg alias De Vegetarische Slager die zich ontpopte tot vlaggendrager van de revolutie in het vleesschap van supermarkten in Nederland én over de grens. Het is niet vreemd dat vleesverwerkers baas willen blijven in hún vleesschap, ook als dat stukje bij beetje wordt overgenomen door vleesloze burgers en nuggets en balletjes.

Plantaardige sector blijft stil

Wel is het opmerkelijk dat er in de hoek van de Nederlandse plantaardige producenten zo weinig beweging is te bespeuren. Waar blijven de ondernemers in de tuinbouw? Of zijn die er tevreden mee om eenvoudigweg leverancier van grondstoffen te zijn voor al dat plantaardigs dat dat schap gaat veroveren?

Of registreer je om te kunnen reageren.