Doorgaan naar artikel

‘Groente is gezond!’

Groenteparadox of niet, op 8 september knallen we de bal er voor open doel nog maar eens keihard in.

Op 8 september komt een indrukwekkende verzameling professoren en andere al dan niet gepromoveerde wetenschappers ons nog eens vertellen wat we allang weten: dat groente en fruit gezond zijn en dat we er te weinig van eten. Die groenteparadox zal ook na het Healthy Food Congress in het World Forum in Den Haag nog wel een tijdje fier overeind blijven staan.

Het dagvullende congres is desalniettemin een prima initiatief. Want elk tegenwicht tegen de om een of andere onverklaarbare reden populaire stelling dat de wetenschap het er niet eens over zou zijn wat nou wel of niet gezond is is welkom.

Hoe verward is de consument

“Je leest dan weer dit en dan weer dat”, leggen media de kennelijk verwarde consument en burger graag in de mond. Nou, over eieren nu misschien dan even, maar niet over groente en fruit. Welk wetenschappelijk onderzoek je daar ook over leest, de eindconclusie is altijd: eet alle soorten die je te pakken kunt krijgen en eet er veel van en je vermindert zo ongeveer alle denkbare gezondheidsrisico’s.

Kinderen hun groente laten eten is al decennia een van de moeilijkste opgaven in de kidsmarketing. Foto: G&F

Kinderen hun groente laten eten is al decennia een van de moeilijkste opgaven in de kidsmarketing. Foto: G&F

De Rotterdamse kinderarts Koen Joosten (samen met Rob Baan een van de initiatiefnemers van het congres) gaat zelfs zover dat het ongeboren kind er al baat bij heeft als de aanstaande moeder én vader genoeg groente eten. “Vitaminen en mineralen geef je ook door via zaadcel van de man en het eitje van de vrouw. Vervolgens kan een zwangere vrouw met een gezond eetpatroon haar kind al positief beïnvloeden.”

Veel junkfood verkopen

Daar staat dan tegenover dat de voedselindustrie en de supermarkten ook graag zoveel mogelijk makkelijk produceerbaar junkfood verkopen. Koekjes met te veel vet en suiker, chips met te veel vet en zout (en vaak ook nog suiker), frisdrank met véél te veel suiker, ijs en toetjes met van alles te veel behalve van het fruit dat ze af en toe wel heel schijnheilig groot op de verpakking zetten omdat er per 100 gram vettige en zoete substantie ook één tiende gram aardbei in zit. En dat doen ze dan door kinderen lekker te maken met afbeeldingen van kinderidolen zoals prinses Elsa uit Disneykraker Frozen.

https://vrijbaanvoorgezondheid.com/2017/08/22/tuinders-moeten-groente-apothekers-worden/

https://vrijbaanvoorgezondheid.com/2017/08/22/tuinders-moeten-groente-apothekers-worden/

Disneyhelden op groente?

De industrie heeft beloofd zich in te houden. Er zijn al beperkende regels tegen reclamespotjes op radio, tv en internet. Maar kinderen lokken met hun helden op de verpakkingen, dat mag officieel nog wel. Het is aan de andere kant natuurlijk ook armoe dat de producenten van het allergezondste voedsel de centen en het lef niet hebben om met Disney overeen te komen dat prinses Elsa alleen nog op fruit en groente mag worden afgedrukt.

Luid de Frozen-ballade ‘Let it go’ zingend zullen de kids eindelijk verslingerd raken aan diepvriesspruiten. Hé, niet alleen Rob Baan mag dromen.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin