commentaar

‘Aardschok in retail treft ook boer en tuinder’

Amazon neemt Whole Foods Market over. Dat raakt ook de Nederlandse boer en tuinder.

Het nieuws dat internetgigant Amazon supermarktketen Whole Foods koopt is in de wereld van de retail ingeslagen als een bom. Een aardschok wordt het genoemd. Hier komen drie belangrijke ontwikkelingen bij elkaar die ook de Nederlandse boer en tuinder niet onberoerd laten.

Steeds groter wordende retailers

Ten eerste de almaar verder uitdijende omvang van retailbedrijven. Ahold is pas gefuseerd met Delhaize, maar nu wordt al gespeculeerd dat verdere expansie nodig is om stand te houden tegen het te verwachten geweld van Amazon.

Alibaba

Ten tweede de nieuwe versus de oude economie. Ahold mag dankzij bol.com voorlopen op andere Nederlandse supers, de echte concurrentie zit bij de grote jongens van het internet, zoals Alibaba in China en Amazon in de VS.

‘Data maken het mogelijk mensen persoonlijk te bedienen op massale schaal’.

Data consument verzamelen

En als derde de digitalisering. Amazons afdaling van de digitale naar de reële wereld (van clicks naar bricks) is geen stap terug. Het bedrijf wil vooral nog meer data verzamelen van consumenten. Data maken het mogelijk mensen persoonlijk te bedienen op massale schaal. Daar ligt de toekomst. Het bedrijf wil dit zo graag dat winst maken met ‘food’ niet eens vooropstaat. Toch is het niet ondenkbaar dat zulk strategisch schaakspel de druk op de rest van de keten verder opvoert.

Daarmee komen we op de positie van boeren. De noodzaak van bescherming van de marktpositie van de relatief kleine leveranciers wordt nog duidelijker dan ze al was.

Of registreer je om te kunnen reageren.