weblog

laatste update:19 okt 2017

‘Foodwatch nu eens megafoon vóór tuinders’

Voedselwaakhond foodwatch kreeg al ruim 45.000 burgers achter de campagne om btw op groente en fruit af te schaffen.

Dat wordt als een buitengewoon succes gezien, maar de vraag is of dat ook zo is. In 2016 deed foodwatch een campagne tegen glyfosaat en kreeg 135.000 mensen zover een protestemail via foodwatch te sturen. In die campagne kreeg foodwatch dus meer mensen op de been, maar daarin werd ook een grotere dreiging voor de gezondheid voorgesteld. Vergeleken met een emailcampagne ‘stop de suiker strooiende voedingsindustrie’ is de btw-campagne van foodwatch wel erg succesvol. Die suikercampagne leverde ‘slechts’ 17.000 protestmails op. Overigens pleitte foodwatch deze week nog voor een glyfosaatverbod na een nieuwe studie.

Momentum

Het verschil met andere campagnes is dat foodwatch met de campagne tegen btw op groente en fruit het momentum heeft en wat kan betekenen voor de sector. Mogelijk kan het plan om de btw te verhogen op groente en fruit van tafel, maar foodwatch houdt ook rekening met een ander scenario. De overheid kan extra geld steken in consumptieprojecten zoals distributie op scholen of bedrijven om daarmee te compenseren voor de hogere btw op groente en fruit. Als dat lukt, kan de tuinbouw dat danken aan foodwatch en andere maatschappelijke organisaties als Natuur & Milieu die samen met de sector werkt in een alliantie voor gezonde voeding.

Nuancering boodschap

Voedselwaakhond foodwatch heeft in het verleden vaker groente en fruit-campagnes gedaan, maar die zullen niet door alle telers in dank zijn afgenomen. Foodwatch nam stelling tegen teveel suiker in conservengroente, tegen residunormen in groente en fruit en dus tegen glyfosaat.

Nu is de campagne in het belang van de teelt. Alleen verdient de boodschap een nuancering. Steeds maar verkondigen dat groente zo verschrikkelijk duur is, lijkt de consumptie niet vooruit te helpen. De stelling is ook onwaar. Uit CBS-gegevens blijkt dat verse groente sinds 1996 zo’n 36% duurder is geworden. Dat ligt onder de algemene inflatiestijging van 46% sinds 1996. Voedingsmiddelen werden in die periode 34% duurder.

Wel duur is vers fruit. De prijsstijging daarvan sinds 1996 bedraagt 64% en steekt dus uit boven de algehele prijsstijging (inflatie en voeding).

Of registreer je om te kunnen reageren.