Doorgaan naar artikel

Bijvriendelijk of consumentenbedrog? (2)

Natuurlijk zijn alle telers graag bereid om de bij te behoeden voor enig malheur. Zij weten als geen ander hoe hun dagelijks brood afhangt van deze vlijtige verzamelaar. Waarom krijgen we er dan toch zo van langs van NGO’s als Greenpeace en Natuur en Milieu? Volgens deze organisaties storten wij willens en wetens de bij in het verderf met ongecontroleerde en onnodige gif spuiterij.

Het is eigenlijk vreemd dat Greenpeace en co deze link leggen. Het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen is niet alleen afgenomen ten opzichte van enkele decennia geleden, de gebruikte middelen zijn ook nog eens veel specifieker geworden. Als er een toename is van de bijensterfte hoe kan dit dan aan de land- en tuinbouw liggen? Zouden deze organisaties  ̶ als de bij hen werkelijk na aan het hart ligt  ̶ niet beter uit kunnen zoeken wat precies het probleem is? Nu zijn ze breed en ongecontroleerd om zich heen aan  het slaan; net zoals wij vroeger omgingen met gewasbescherming.



Ik heb inmiddels vele verschillende onderzoeken van uiteenlopende bronnen voorbij zien komen die allemaal een andere kant op wijzen als het gaat om verantwoordelijkheid voor bijensterfte. Als ze niet eens weten wat het probleem is hoe kunnen ze dan menen dat hun oplossing (allemaal AMK- en ECO-telen) ook maar enig hout snijdt? Misschien is de toename van het gebruik van biologische middelen als Spruzit en Tracer wel het probleem?



Het wil er bij mij eigenlijk niet in dat het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in de land- en tuinbouw in Nederland het grootste milieuprobleem is wat er wereldwijd speelt. De afname van het middelengebruik, de strenge toelatingsprocedures en het toegenomen bewustzijn bij boeren in combinatie met een betere opleiding zou toch moeten betekenen dat hier de grootste slag geslagen is?



Het lijkt er eigenlijk meer op dat deze actiemethode gericht is op het winnen van zieltjes om de eigen organisaties (en het megasalaris van de directeuren) overeind te houden met de bij als (ironisch genoeg) aaibare boodschap en ons als willigslachtoffer. Door interne verdeeldheid zijn we niet in staat krachtig te reageren. We zijn te veel verstrikt in de dagelijkse rompslomp om te zien wat er werkelijk gaande is. De verbale gifspuiterij van de NGO’s is hierdoor bijzonder effectief.



Lees ook Bijvriendelijk of consumentenbedrog? (1)

Share this

Afbeelding
Peter Verschuren

broccoliteler

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin