Doorgaan naar artikel

Oefenen in storytelling

Het is een feestje, maar de stemming is even grimmig. Een onbekende tafelgenote oordeelt op een betweterige toon wat ‘hip’ is, en wat niet. De term food is hip, tuinbouw niet. Biologisch is hip, net als streekproduct. En zo somt ze haar lijstje op. Het is duidelijk; zij is bezoekster van de culinaire en alternatieve marktjes. Het winkelschap bij Albert Heijn of Jumbo is ordinair. Ik erger me, meld dat ik geen zin heb om naar haar onzin te luisteren en sta op. Ik zie haar die avond niet meer.

Ik heb er moeite mee dat mensen zonder kennis van zaken oordelen. Met Greenpeace of Wakker Dier als enige referentie wordt de reguliere land- en tuinbouw in het beklaagdenbankje gezet. Vrienden en kennissen tekenen op Facebook petities voor een ‘gifvrije supermarkt’. Ik spreek hen er op aan, probeer ook dat andere verhaal te vertellen. Soms kan ik iemand overtuigen.

Het moet gezegd, op een aantal punten was de land- en tuinbouw doorgeschoten. Echte excessen behoren inmiddels tot het verleden. Toch blijven organisaties als Greenpeace en Wakker Dier deze ophoesten. Ik permitteer me de stelling dat hier niet altijd maatschappelijk belang drijfveer is, maar ook eigen belang.

Ik kan me daarover erg boos maken. Het heeft geen zin. In het maatschappelijke krachtenveld moet de tuinbouw zijn eigen verhaal vertellen. Het verhaal over een gezond en veilig product, over de duurzame teelt. En ja, ook eerlijk vertellen dat spuiten soms noodzakelijk is. Het lastige in dit debat is dat de burger veelal een ideologische discussie voert, terwijl hij als consument anders handelt. Het stembiljet en de kassabon, het zijn twee verschillende werelden.

Feit is ook dat Greenpeace Jumbo op de knieën krijgt. Eind 2019 moeten er alle producten in de schappen Milieukeur-gecertificeerd zijn. Stichting Natuur&Milieu maakt met Albert Heijn afspraken over een verbod op een reeks middelen. De consequenties zijn voor de telers.

In  Groenten&Fruit betogen marketeers het belang van storytelling. De tuinbouw moet meer verhalen vertellen. Je kunt het leren, zeggen zij. Misschien moet ik die dame van dat feestje ook nog eens opzoeken …

Jan Vullings, hoofdredacteur

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin