Doorgaan naar artikel

Als makke schapen naar de agf-afdeling

Als de grote bedrijven hun grote computers laten ratelen, dan kunnen ze met hun big data zélfs de consument zo gek krijgen dat ie gezonder gaat eten.

Een bekend voorbeeld van doorschietend gebruik van big data is Wall Mart, die eerder weet dat iemand zwanger is dan de toekomstige vader of zelfs moeder zelf: aan haar koopgedrag in de winkel of op www.walmart.com konden de computers van de supermarktgigant het al zien en ze begonnen vervolgens gerichte aanbiedingen te sturen naar het deels nog niets vermoedende gezin.

Hond in magnetron

Dit voorbeeld werd ook weer genoemd in een artikel vandaag in Trouw over big data in de voedingsmiddelenindustrie. Een voorbeeld dat zó vaak wordt aangehaald is ook wel wat verdacht – net als die dame die zogenaamd een magnetronfabrikant succesvol zou hebben vervolgd omdat in de gebruiksaanwijzing níét was gewaarschuwd voor het feit dat je in een magnetron vooral níét je natgeregende schoothondje te drogen moet zetten, wat toch een Broodje Aap verhaal is, want nagezocht en in geen enkele rechtbank ooit behandeld.

Maar desalniettemin nemen de onderzoeksafdelingen van onze grote banken big data serieus en heeft Rabobank het grootscheeps koppelen van computergegevens nu ook onderzocht in combinatie met de voedselindustrie, aldus Trouw.

Onbewuste voorkeuren

Computers kunnen op basis van op sociale media verzamelde eet- en andere voorkeuren van mensen voorspellingen doen wat ze dan nog meer lekker en aantrekkelijk zouden kunnen vinden. Misschien ook onbewust. Daar kunnen bedrijven dan weer hun voordeel mee doen door gerichte aanbiedingen naar die mensen te kunnen sturen.

Bol.com doet dat al wanneer je naar een boek zoekt. Andere mensen die naar dit boek keken, keken ook naar… En hup een heel rijtje boeken die jij dan óók misschien wel goed zou kunnen vinden en zou willen kopen.

Bonuskaart vooruitziend

De beroemde bonuskaart van Albert Heijn, zusterbedrijf van Bol.com, is al in de vorige eeuw gelanceerd met juist dit soort persoonlijke klantbenadering als doel. Je kunt veel van AH zeggen, niet dat ze geen vooruitziende blik hebben daar in Zaandam.

Maar als naast harde shopgegevens ook de wat minder harde gegevens van wat wij allemaal op Facebook en Twitter roepen en ‘liken’ gaan meedoen, gaat dat dan wel werken voor groenten en fruit? Oké, alom geprezen als supergezond. Maar ook al te vaak uit een soort elkaar aangeprate stoerdoenerij weggezet als natuurlijk toch eigenlijk helemaal niet lekker. Konijnenvoer! Gatsie, spruitjes!

Persoonlijk DNA

Daar komt dan echter de ultieme vervolgstap om de hoek: het werken met big data tot aan persoonlijke voedseladviezen op grond van jouw hoogstpersoonlijke DNA. Jij krijgt dan alleen aanbiedingen van voedsel dat voor jou gezond is of in elk geval niet apert óngezond.

Dat gaat nog wel even duren.

Maar ondertussen is er al heel wat gaande, op terrein van ons allen een iets gezondere kant op sturen. AH wil graag te boek staan als onze grote helper bij het bereiken van een gezonder eetpatroon. Welke producten wel of niet in de aanbieding zijn is duwtje nummer 1. Welke producten makkelijk in het zicht staan en waar je mee voor moet bukken of omhoog moet reiken is nummer 2.

Huiscomputer shopt en kookt

Maar naast het stoffelijk contact in de fysieke winkel gaat het virtueel contact langs digitale weg in de toekomst zonder twijfel winnen aan belang. Tot aan het moment dat wij allemaal volmaakt tevreden zijn met een superintelligente huiscomputer (gebouwd door een joint venture van Samsung en Google), die al onze boodschappen doet en al onze doordeweekse maaltijden ook nog eens voor ons klaar maakt, precies zoals wij het lekker vinden en inhoudelijk exact op maat van waar ons DNA optimaal bij gedijt.

Heerlijke nieuwe wereld.

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin