weblog

Topper uit eigen opleiding

De nieuwe topman van The Greenery is opvallend jong en nog opvallender: het is een product van eigen kweek.

Dat hadden ze bij het grootste handelshuis is de Nederlandse groenten en fruit wereld nog nooit gehad: een ceo uit de eigen opleiding. Niet dat Steven Martina op zijn achttiende op een vorkheftruck door de hallen scheurde en zich langzaam opwerkte. Maar wel degelijk zit de bedrijfskundige annex jurist annex Executive MBA al zo goed als zijn gehele werkzame leven (lees twaalf jaar lang) bij het bedrijf.

Baantje bij fruitbedrijf

Na zijn studies ging de jonge Martina werken bij het zachtfruitbedrijf van Greenery-teler Anton van Garderen. Daar kwam hij erachter hoe interessant die agf-wereld wel niet was. Hij stapte over naar The Greenery en is daar voldoende doorgegroeid om nu als beste kandidaat uit de bus te komen, na vergelijking van zijn staat van dienst met de onvermijdelijke profielschets die de Raad van Commissarissen liet opstellen op zoek naar de ideale nieuwe chief executive officer.

Buiten de deur

Een man uit de eigen gelederen. Een garantie voor succes is het niet. Maar een paar maanden geleden konden we Martina's voorganger Ton Wortel toevoegen aan een rijtje van buiten gehaalde topmannen die weinig indruk wisten te maken en snel weer buiten de deur stonden.

Mannen uit de retail, mannen uit de wereld van marketing, mannen van bij grote voedselconcerns als Unilever, mannen uit de logistiek. En nu dan een man uit het bedrijf zelf. Dan weet je in ieder geval: hij kent de normen en waarden die op het bedrijf en bij de tuinders gelden. En een revolutie gaat hij vermoedelijk dus niet ontketenen. Desalniettemin: genoeg valkuilen om alsnog in te kunnen vallen.

Of registreer je om te kunnen reageren.