Doorgaan naar artikel

Alles overhoop in tuinbouw onmogelijk?

Terug van weggeweest. De franchiseformule voor de tuinbouw blijft een prikkelend idee.

Soms dient de gelegenheid zich aan om iets erbij te pakken, waar je eigenlijk al een tijdje niet zoveel aandacht meer voor had. Even het stof er afblazen en kijken of het moment wellicht daar is om het weer te gaan gebruiken. In 2012 maakte een aantal enthousiastelingen een promotiefilm voor een franchiseformule voor tuinbouwondernemers en hun ketenpartners. Bestond die formule echt of was het een trigger om een discussie op gang te brengen in de sector? Het antwoord daarop was volgens de makers niet zo belangrijk. Zij dachten dat als je er maar in blijft geloven het ook vanzelf tot wasdom zou komen.

Eerlijk is eerlijk, vaak begint een ommekeer of een grote verandering in systemen gewoon met het geloof in ‘iets’. De overtuiging dat dat ‘iets’ klopt zet vervolgens processen in gang en leidt tot acties. In een sector waar rationaliteit, nuchterheid en acteren op het scherpst van de snede domineren, wordt vaak noodgedwongen geïnnoveerd vanuit de bestaande structuren en bouwstenen. Alles overhoop gooien en vanuit een compleet ander verdienmodel starten, is vrijwel onmogelijk wanneer alle processen in het bedrijf op volle toeren draaien. Kleine foutjes of verstoringen in het systeem leiden in de kapitaalsintensieve glastuinbouw al snel tot grote verliezen.

Geen ideaal vertrekpunt dus om alles even over een andere boeg te gooien. En dat dachten de filmmakers ook toen de problematiek rond bedrijfsrendementen, afzet, mededinging en GMO alle aandacht in de sector begonnen op te eisen; ‘even geen grappen met ludieke franchisefilmpjes.’ Maar een interview in het Vakblad voor de Bloemisterij met hoogleraar Ard-Pieter de Man over samenwerking en verdienmodellen voor de sierteeltsector geeft nu toch de doorslag om weer onder aandacht te brengen wat terug van weggeweest is: ‘Joy for Life franchise voor de tuinbouw’, een formule voor de gehele versketen.

Ik nodig iedereen uit de promotiefilm op youtube te bekijken en de discussie aan te gaan, zonder grip te verliezen op de bestaande processen en structuren. Even het vizier op 2025 richten en op een vrijblijvende manier vergezichten en scenario’s schetsen die op basis van de huidige maatschappelijke ontwikkelingen denkbaar zijn. Als de film alleen maar een stimulans kan zijn voor het denkproces, heeft de crew van destijds haar doel bereikt.

Share this

Frank Hollaar

manager tuinbouw

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin