weblog

laatste update:18 jun 2015

Appels met appels 
vergelijken

Appels leveren voor supermarkten nog steeds veel meer op dan wc papier. Welke appel kan het beste in het schap liggen? Telen wij wel de juiste appels?

Vorige week had ik een inspirerend gesprek met een eigenwijze en ondernemende fruitteler. We begonnen de ochtend met onze visie op de nieuwe strategie van Tesco: een klant van één van zijn klanten. Bij Tesco kun je 28 soorten ketchup kopen en bij de Aldi slechts één. Als reactie op de sterke groei van discounters heeft Tesco op advies van de Boston Consulting Group besloten om het aantal producten met 30 procent te verminderen. “Fantasieloos en jammer dat een gerenommeerde consultant als reactie op een prijsvechter adviseert om de kostprijs te verlagen. Behalve de portemonnee van de consument wordt niemand daar beter van.”

De ondernemer reageerde koeltjes. “Een leuke oneliner voor de bühne, Bernd. Maar ik zie het zo: te veel keuze in het schap is niet het probleem en er liggen ook niet te veel soorten groente en fruit in het schap bij service supermarkten. Alle appels leveren voor supermarkten nog steeds veel meer op dan pak hem beet wc-papier. De enige vraag is: welke appel kan het beste in het schap liggen? Daarbij kun je ook de vraag stellen of wij wel de juiste appels telen in Nederland. De Europese consument wil vooral zoete appels, wij telen vooral zure appels.”

“Weet jij waarom de Lidl al jaren kan claimen dat ze ‘de beste supermarkt in groente en fruit’ zijn? In vergelijking met de service supermarkten hebben ze een veel kleiner assortiment. Bovendien gooien ze elke dag alle groente en fruit weg die niet voldoet aan de gewenste uiterlijke kenmerken. Daardoor is de omloopsnelheid zeer hoog en ligt er continu vers product in het schap. Groente en fruit van discounters vergelijken met groente en fruit van service supermarkten is gewoon niet fair.”

Nadat ik vertrok met een kist vol heerlijke zure appels ging ik een hapje eten bij mijn oom en tante in Brabant. Ik vroeg mijn tante of ze wel eens naar de Lidl gaat. Ja, de laatste tijd wat vaker. Goedkoop hè? Maar toch mis ik iets. Bij de Lidl hebben ze veel te weinig keuze. Een uitgebreid aanbod en de locatie van de winkel vind ik uiteindelijk belangrijker dan acties of aanbiedingen. Daarom ga ik het liefste naar de Albert ­Heijn.”

Marktpotentie vooral in het midden

Je kunt van alles van Albert Heijn vinden maar ze hebben nog steeds het beste vers aanbod en de mooiste locaties in Nederland. Het is niet voor niets dat het AH marktaandeel in vers veel hoger ligt dan het AH marktaandeel van de totale supermarktomzet. Net als in de politiek staat het traditionele midden onder druk en maken mensen scherpe keuzes voor prijs of luxe. Toch is er in het middensegment het meeste geld te verdienen voor ondernemende tuinders. Zeker als de economie verder aantrekt. Ook voor de politiek ligt daar de meeste potentie trouwens. Misschien een beetje tegendraads en eigenwijs. Maar zoals mijn schoonvader altijd zegt “Eigenwijs is samengesteld uit twee mooie woorden. ­Eigen en wijs...”

Of registreer je om te kunnen reageren.