weblog

6 reacties

Teelt botst op handel

Is de teler nu op de stoel van de handelaar gaan zitten? Of is de handel het domein van de teler binnengedrongen? En in beide gevallen kan de vervolgvraag luiden: is dat erg dan?

Het is nog geen twintig jaar geleden dat de onzichtbare hand uit de Nederlandse groentemarkt werd gesloopt. De veilingklok, die emotieloos vraag en aanbod bijeen liet komen en die stopte met terugdraaien op landelijk overeengekomen doordraaiprijzen, werd opgevolgd door de dealing room vol handelende mannetjes en vrouwtjes. En de tuinders, die voorheen hooguit achterin de afmijnzaal de prijsvorming konden gadeslaan, gingen zich actief met dat nieuwe spel bemoeien. Dat deden ze in de product(markt)adviescommissies van hun afzetorganisaties of telersvereniging. Of ze deden dat door eenvoudigweg op eigen houtje buiten die aloude coöperaties om de afzet zelf ter hand te nemen.

We kennen het resultaat: alleen maar meer versnippering aan de aanbodkant van de markt. En géén verbetering van de gemiddelde rendementen van de groente- en fruittelers, zoals het LEI jaar na jaar weer bewijst.

Niet vreemd dus dat met weemoed wordt teruggedacht aan de jaren dat telers hun tijd en energie nog voor 99 procent konden steken in dat waar ze het beste in zijn: telen. Ruud Huirne verzuchtte het een paar weken geleden voor een ledenbijeenkomst van LTO Glaskracht Nederland. Maar ook een aantal tuinders die ik sindsdien sprak zeiden hetzelfde. Laat telers telen en handelaren handelen. Ieder zijn vak. Lees er in de komende Groenten & Fruit de reportage bij zachtfruitteler Chris Miltenburg maar op na.

Dat de veilingen van weleer voor een flink deel zijn veranderd in handelshuizen maakt de tweedeling des te duidelijker. Van een stevig door tuinders bestuurd coöperatief stootkussen tussen teelt en handel is voor veel telers nauwelijks nog sprake. Misschien hoeft dat voor u ook helemaal niet meer. Bent u ondernemer geworden, met personeel dat de teelt verzorgt. Stem dan gerust 'oneens' op de stelling dat de teler zich niet met de afzet moet bemoeien.

Laatste reacties

  • I.J. van Gorsel

    Oneens met de stelling.
    Het principe van de Coöperatie is goed, zo weinig mogelijk versnippering.
    Maar de Coöperatie moet dan wel het maximale voor de telers proberen te halen. Daar schort het aan. Er blijft teveel aan de strijkstok hangen.
    Dat is reden voor telers om het zelf te gaan doen.
    Dat heeft wel versnippering tot gevolg maar je vecht dan wel voor je eigen bedrijf.

  • A.M.K. Heibrink

    Bravo Sjan, helemaal mee eens!!!!

  • njp van adrichem

    Beste Ton,
    Wij vechten voor onze bedrijven.
    En als je dan stukje leest via agf waarin percentages staan van teler, handel en Retail dan MOET je er wel mee gaan bemoeien want die verdeling is absurd!
    Telers: kom uit het verdomhoekje waarin jullie gezet zijn!
    WIJ hebben de 'macht', WIJ hebben het product!!
    Welk bedrijf verkoopt onder de kostprijs? Welk bedrijf levert zijn producten en hoort achteraf wat ze ervoor willen betalen?
    Aan ons product hangt ook 'gewoon' prijskaartje! Wie durft?

  • Gerald Langerak

    Er zijn genoeg voorbeelden van telers die hun afzet succesvol geregeld hebben. Tot tevredenheid van de afnemers die graag meer betalen voor kwaliteit, service, korte lijnen etc. Vanuit de 'organisaties' wordt alleen maar angst gezaaid. De oude angstbeelden van versnippering, free riden, uitgespeeld worden etc. Verkopen is een vak. Dat kun je leren en talent kun je ontwikkelen. Daar moet je in investeren net als goed plantmateriaal etc. De grote afzetorganisaties investeren te weinig in verkoop. Het zijn doorgeefluiken die met alle winden meewaaien om maar van de handel af te komen. Tegen elke prijs. Daar hebben we het afgelopen jaar weer zeer schrijnende voorbeelden van gezien...........!

  • J Baars

    Deel de mening van Gerald volledig. De producenten moeten voor zich zelf een bodem in de prijs leggen waaronder niet geleverd wordt, dat dwingt de handel om niet met iedere wind mee te waaien. Extreem l;age prijzen in het schap leiden niet tot meer verkoop echter alleen tot verschuiving van de plek van aankoop.

  • A.T.H. Vogelaar

    Het is allemaal niet zo eenvoudig als men denkt:
    hoge produkties - lage prijzen
    lage produkties- hoge prijzen
    Als producenten dienen we niet meer op de markt te zetten dan afgezet kan worden.Liever iets minder dan te veel.
    Hoe zou men dat kunnen bereiken? en wat zou men er voor moeten doen?
    Eenvoudig gezegd: door minder te produceren,dus bij hoge produkties volumes uit de markt nemen en niet te koop aanbieden. Iedere producent naar rato van zijn produktie.
    Maar omdat men te maken heeft met omliggende fruitproducerende landen zal het ontstane gat gelijk worden opgevuld dus we dienen internationaal regels op te stellen,Europees dus.Maar zover is het lang nog niet omdat we het in eigen land nog niet eens goed kunnen regelen.
    Dus, wie geeft de oplossing!

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.