Doorgaan naar artikel

Klaar voor Grote Boze Chemieconcern-hype

Kweekt Syngenta nu goodwill of zet ze met ‘Burgers voor Bijen’ alleen maar kwaad bloed?

Vorig jaar was de bij een complete hype. Bijensterfte werd al een aantal jaren gesignaleerd, maar in 2013 explodeerde het onderwerp, zowel in de oude als in de nieuwe media.

Ik voorspel dat dat dit jaar zomaar eens een stuk minder zal zijn. De politiek rust eventjes op zijn lauweren, na vorig jaar met ongekende daadkracht tot een voorlopig verbod te zijn gekomen op een aantal chemische middelen, dat per 1 juli 2014 ingaat. Het voorjaar is lekker vroeg begonnen dus valt er voor de wakker geworden bijen ook al vroeg wat te halen. De imkers staan bovendien op scherp, na de kritiek die vorig jaar klonk op hun volgens sommigen amateuristische werkwijze. De Duitse imkers waren al voorzichtig positief over de wintersterfte. En vanaf morgen wordt het voor de bijen nog mooier: burgers gaan bijen steunen met euro’s die boeren kunnen besteden aan het zaaien van bloemmengsels in hun akkerranden.

Maar daar stuiten we toch op een grens aan het optimisme. Want vandaag lieten de biologische boeren en tuinders via hun ketenorganisatie Bionext al weten weinig enthousiasme op te kunnen brengen voor ‘Burgers voor Bijen’. “Achter dit initiatief gaat een agro-chemisch bedrijf schuil dat miljarden euro’s per jaar verdient aan de verkoop van pesticiden”, aldus Bionext in een persbericht.

Doekje voor het bloeden

Dat bedrijf is Syngenta. Dat dit concern gratis bloemzaadjes ter beschikking stelt is volgens de biologen en de Bijenstichting ‘een doekje voor het bloeden’. Afgezien van het feit dat een doekje voor het bloeden beter is dan géén doekje voor het bloeden, vroeg ik mij gisteren bij het lezen over de crowdfundingsactie, die vast zit aan dat Burgers voor Bijen, ook al af of dat Syngenta nou veel goodwill zou gaan opleveren.

Want moeten nu het publiek met dubbeltjes en kwartjes boeren en tuinders gaan betalen om bijen in leven te houden? Ook al zal het Syngenta vast wel een hoop geld kosten om al die zakjes met bloemzaad aan boeren te leveren, toch komt het goedkoop over om het maar weer die burger te vragen. Die heeft het toch al druk genoeg om boekhandels voor definitief faillissement te behoeden, musea, orkesten en toneelgezelschappen te sponsoren en met vrijwilligerswerk de zorg overeind te houden.

Misschien dat de bijenhype dit jaar wordt overvleugeld door de hype rond de Grote Boze Chemieconcerns. Want begint niet elke hype met een goeie gotspe?

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin