Doorgaan naar artikel

Wereldleiders op vakbeurs

Het is een interessante gedachte: de Fruit Logistica in Berlijn als afspiegeling van de wereldhiërarchie in handel van groente en fruit.

De beursoppervlakte, de presentatie, de bezetting en de plek op het immense Messe-complex vormen een indicatie. Nederland en Spanje zijn onmiskenbaar de grootmachten in deze wereld. Nederland claimt bij de zuidingang meteen anderhalve hal. Spanje staat een kilometer verderop – verder kan niet – bij ingang noord en neemt drie hallen in beslag. De bezoekers móéten via een van beide landen de Fruit Logistica op.

Tussen beide ‘grootmachten’ manifesteren de nieuwkomers zich nadrukkelijk op de markt. Argentinië pakt als partnerland fors uit, maar ook Brazilië laat zich niet onbetuigd. De mediterrane landen timmeren hard aan de weg. Egypte is terug. Tunesië meldt zich. Marokko is groot, en Turkije wil dat worden. China staat letterlijk aan de zijlijn. De inbreng van de VS is in zijn grootsheid bescheiden. Niet weg te denken zijn de landen uit Centraal-Europa, met Polen voorop. Opmerkelijk is dat Israël in één hal met Palestina staat.

Meer dan 2.500 exposanten uit 84 landen bevolken de Berlijnse versvakbeurs. Volgens de organisatie bezoeken 62.000 mensen uit meer dan 141 landen de stands. De Fruit Logistica geldt als een van de meest internationale beurzen ter wereld. Ook hun terrein is imposant: in 2013 werd wereldwijd 950 miljoen ton groente en 790 miljoen ton fruit geteeld.

De Fruit Logistica is dé place to be voor bedrijven en organisaties om zich te presenteren. Het gaat te ver om te zeggen dat er op grote schaal contracten worden afgesloten, maar de contacten worden wel gelegd. Iedereen is er. Of toch niet? Misschien is die vraag wel interessanter.

In Berlijn geldt nadrukkelijk een landenpresentatie. Spanje gaat met de regio’s daarin nog verder. Onder de vlag van Andalusië, Murcia of Almería presenteren zich ook de kleinere producenten­organisaties en -coöperaties, soms onderlinge concurrenten. Deze opzet komt terug bij Polen, Turkije, Italië, Griekenland, et cetera. In de Nederlandse hallen is dit niet het geval. Het GroentenFruit Huis meldt zich als ‘opvolger’ van het Productschap Tuinbouw. De bezetting is zwaar. De grote handelshuizen zijn er, net als de overkoepelende telersorganisaties. De presentatie van Nederland toont dat de markt zich na het wegvallen van FresQ nog moet vormen.

Share this

Jan vullings
Jan Vullings

hoofdredacteur

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin