weblog

Voorspelt u even de toekomst

Te beginnen met wat 2014 gaat brengen. Je zult maar trendwatcher zijn. Als uitkomt wat je zegt, dan zegt iedereen dat ze dat ook wel hadden zien aankomen. En als het niet uitkomt...

Als het niet uitkomt, dan is iedereen toch allang vergeten wat jij ook alweer had staan uitkramen een paar jaar geleden.

In Las Vegas heb je de Heart Attack Grill. Alles wat ongezond is wordt daar gekoesterd. Wie zwaarder is dan 175 kilo mag daar gratis eten. Gasten worden als patiënten behandeld. Hun bloeddruk wordt opgenomen door serveersters uitgedost als verpleegsters. "De bedenkers van deze formule tonen aan dat je ook slechte producten op een geweldige manier kunt verkopen. Dan moet het met gezonde producten ook lukken", zegt trendwatcher Hans Steenbergen in vakblad Misset Catering.

Je zou het nog kunnen beschouwen als een gimmick in het achterhoedegevecht dat fastfood moet leveren tegen de overweldigende vloedgolf aan gezondheidsvoer. Trendwartchers zoals Steenbergen roepen immers al sinds de vorige eeuw dat gezondheid een 'belangrijke trend' is in de wereld van voeding. Wat nu in de VS gebeurt is over een paar jaar ook gemeengoed is in Europa. Er lijkt een heel ander trend op ons af te komen: in de VS bestaan volgens trendwatcher Steenbergen immers juist nu grote zorgen over het voedingspatroon. "Er groeit een generatie op die eerder zal sterven dan de ouders, zo ongezond leven deze mensen. Het is schrikbarend wat daar gebeurt. Wat een klachten brengt dat ongezonde eten met zich mee en wat een geld kost dat. Alle reden om het in Nederland niet zo ver te laten komen."

Maar, zo waarschuwt hij ook, laten we niet te ver doorschieten. We moeten niet vervallen in 'food-fundamentisme'. Verbieden werkt niet. Af en toe vet eten moet kunnen, aldus Steenbergen. "Eten moet pure liefde zijn, geen straf." Ja, zo wordt het natuurlijk nooit gezonder.

Op het gebied van gezonde voeding gaat er de komende jaren veel veranderen, denkt Steenbergen. Hij laat weten dat Google daar een rol in gaat spelen. Op het hoofdkantoor van dit bedrijf is gezond eten gratis verkrijgbaar voor de medewerkers. Er wordt gewerkt aan een systeem waarbij de medewerkers individuele 
informatie krijgen over de voeding die ze nodig hebben, afgestemd op de persoon en het bewegingspatroon. Mensen krijgen straks via Google een hoogstpersoonlijk menu-advies zodat ze in staat zijn om de juiste keuze te maken. Tja, als Google zich ermee gaat bemoeien, dan gaat het misschien toch uitkomen.

Of misschien ook niet.

Of registreer je om te kunnen reageren.