weblog

1 reactie

Promotie is onzin

Generieke promotie, dat is een ondankbare bezigheid. Altijd afgerekend worden op wat niet of nauwelijks verkocht kon worden. Het is al zo’n abstract begrip.

Generieke promotie. Bestuurlijk jargon voor het in zijn algemeen roepen dat iedereen toch vooral groente en fruit moet kopen en eten. In alle nuchterheid kun je je afvragen of dat nou wel zo heel veel aanwijsbaar nut heeft. Want wie weet er nou niet dat groente en fruit bij je dagelijks menu horen? Zouden er nou echt heel veel mensen vergeten groente en fruit te eten, als er vanaf nu nergens meer met spotjes, per poster of in andersoortige advertenties de boodschap ‘eet meer groente’ of ‘eet meer fruit’ zou worden verspreid?

Het GroentenFruit Bureau mocht de laatste jare die generieke promotie verzorgen. Koppelden zo vaak mogelijk naar de telers en de handelaren die voor die promotie met zijn allen het geld bij elkaar brachten terug hoe effectief de 2x2-campagne wel niet was. Maar ‘met zijn allen’ is met het opdoeken van het PT écht verleden tijd. Voor promotie als PT-taak ís het doek al gevallen en daarmee ook voor het GroentenFruit Bureau.

Natuurlijk wordt er nog op duizend-en-een manieren voor promotie gezorgd. Schijnbaar gratis. De supermarkten zetten groente en fruit bij de ingang. Je kunt er niet omheen. Om zich toch vooral een verse uitstraling aan te meten, hebben ze ook opmerkelijk vaak afbeeldingen van groente op hun winkelgevels, hun promotiemateriaal en hun websites. Kranten zijn dól op berichten over hoe supergezond en ziekteremmend groente wel niet is. Zie de aardbeien in het AD eerder deze week. En elke voedingsdeskundige en zorgorganisatie adviseert met klem: groente! En natuurlijk ook fruit!

En toch, als het promotiebudget van de groente- en fruittelers weer naar bijna niks terugloopt, zou dat dan inderdaad niks uitmaken? Gaan we dan niet te veel uit van het verstandige eetpatroon dat wij onszelf toedichten? Zijn we dan niet iets te blind voor die volksstammen van 21ste-eeuwers die het dunne laagje tomatenpuree en die paar verpieterde schijfjes champignon op de pizza wel genoeg groente voor vandaag vinden? Overdreven? Hoe denkt u anders dat het komt dat de verhouding vraag en aanbod structureel overhelt naar het aanbod? Dat komt in elk geval niet door een overdaad aan promotie.

De stelling van deze week luidt:Algemene promotie voor groente en fruit kan best met minder budget.

Wat vindt u? Groenten & Fruit is benieuwd naar uw mening!

Eén reactie

  • P Verschuren

    Ik denk dat we nu allemaal weten dat we groenten en fruit moeten eten door de promotie in het verleden. Nu stopzetten heeft dus ook pas in de toekomst een negatief effect. Hadden we meer uitgegeven in het verleden aan promotie dan hadden we nu meer verkocht. Free publicity is leuk meegenomen, maar toont eigenlijk aan dat we zelf steken laten vallen. Voor mij zou het overeind houden van promotie de belangrijkste reden zijn geweest om het PT overeind te houden, maar andere redenen om er een streep onder te zetten wogen zwaarder. Hopelijk kunnen we collectief het belang van promotie inzien. Dit is niet alleen een taak van onze sector,maar ook een taak van de overheid. Het algemeen belang is immers gediend bij voldoende consumptie van groenten en fruit. Promotie van groenten en fruit is geen kostenpost, maar een investering die zichzelf in veelvoud terugbetaalt.

Of registreer je om te kunnen reageren.