Doorgaan naar artikel

Geen moeilijke vragen

Ik vond het met terugwerkende kracht opvallend. Tijdens onze deelname aan Kom in de Kas heb ik niet één kritisch geluid gehoord.

En ga nou niet meteen zeggen dat dat komt omdat er alleen fans naar onze open dagen komen. Dit is de vierde keer dat we mee doen met Kom in de Kas, dus ik kan het vergelijken met de andere keren. Dan moest ik tijdens die dag me toch vaak verdedigen. Moeilijke kritische vragen over het energieverbruik en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. Maar nu de hele dag ook geen opmerkingen als: “Het lijkt hier wel een fabriek! Waarom verhuizen jullie niet naar het industrieterrein?” of “Hebben jullie ook alleen Polen aan het werk? Niemand wil hier zeker werken in die snikhete kas?”

Ik heb me lopen afvragen wat er veranderd is. Zou het komen door de publiekscampagnes van Nederland Bloeit of het PT? Komt het door It’s Alive en dat soort acties? Ik denk dat als je aan die kant gaat kijken, dat dan Boer zoekt vrouw nog het meeste effect heeft gesorteerd. Hans met zijn gerbera’s heeft ons een enorme gunst verleend met zijn prachtige beelden in zijn kleurige kas.

Niet dankzij ons 
Maar dat zal toch niet de belangrijkste reden zijn van de omslag in het publiek. Ik denk eerder dat de oorzaak ligt bij het publiek zelf. Dus niet bij de boodschap die wij over hun uitstorten. Ik denk dat hun houding zo veranderd is door de financiële crisis. Mensen zien onze bedrijfstak nu als een prachtige bloeiende wereld waar veel en goed werkgelegenheid is. Waar gewerkt wordt met de mooiste producten van Nederland; bloemen, groente en fruit van eigen bodem.

Wat wel van alle jaren is, is de verbazing over de high-tech machines en robots. “Ongelofelijk.” hoorde ik een man zuchten, “Wat een bedrijf!” Twee maanden geleden hadden we een vacature voor een productiemedewerker. We konden kiezen uit 27 sollicitanten uit diverse sectoren. Allemaal Nederlanders, jong en ouder, die graag op een tuinbouwbedrijf willen werken. Nu stonden er twee in bedrijfstenue trots het publiek te woord. Een beter imago dankzij de recessie. Wie had dat gedacht?

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin