Home

Achtergrond

Prijzenslag AGF smeult met vast lage prijsbelofte

Jumbo heeft opnieuw meer producten met een vaste lage prijs uitgerust in AGF. Daar smeult nog altijd een prijzenslag.

De drie concurrenten Albert Heijn, Jumbo en Plus steken elkaar nog altijd naar de kroon met een basispakket groente- en fruitproducten tegen een vaste lage prijs. Dat blijkt uit een analyse van Groenten & Fruit.

Plus begon met deze campagne in 2019 door ‘laagblijvers’ te introduceren, Albert Heijn bracht de term ‘prijsfavorieten’ en Jumbo geeft deze producten het logo ‘vaste lage prijs’. Supermarktconcern Plus is daardoor niet meer onderscheidend met zijn campagne, maar kiest ervoor bij deze producten wel scherper op de prijs te zitten dan de concurrenten. Dat blijkt uit een prijsvergelijking, waarbij bijvoorbeeld cherrytomaten, sla en courgette bij Plus onder het prijsniveau van de concurrenten blijven. Voor deze vergelijking gaan we uit van een vergelijkbare kwaliteit.

Marge weggeven

Een Plus-ondernemer erkent dat marge wordt weggegeven met deze campagne. Plus blijft de concurrenten onderbieden om onderscheidend te blijven en de goedkoopste.

Wat opvalt is dat Plus een klein pakket ‘laagblijvers’ heeft in onbewerkte AGF-producten. Daarmee kan de keten ook beter haar wekelijkse aanbiedingen onderscheiden. We telden veertien ‘Laagblijvers’ in onbewerkte groente en fruit, terwijl Jumbo er rond de twintig heeft uitgerust met het logo. Albert Heijn heeft onder het label prijsfavorieten toch wel circa 40 onbewerkte groente- en fruitproducten geschaard.

Minder scherp onderscheid

Bij Albert Heijn zijn ook veel producten gelabeld met ‘prijsfavoriet’ die niet tot de hardlopers op de AGF-afdeling behoren, zoals chinese kool, spitskool en peultjes. De prijs voor deze Albert Heijn-prijsfavorieten wijkt dan weer niet af van de prijs bij Jumbo, waar voor deze producten niet een vaste lage prijs wordt beloofd. Daarmee is het instrument ‘vaste lage prijs’ voor de consument minder duidelijk en scherp geworden.

Of registreer je om te kunnen reageren.