Home

Achtergrond

Groente-exporteur gematigd positief over brexit-deal

Ron Toet van groente-exportbedrijf Combilo is blij met het brexit-akkoord tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk. Hij ziet ook nog een paar losse eindjes. “Die kunnen nog ellende opleveren. Iedereen heeft het erover dat het akkoord duidelijkheid biedt. Was het maar zo.”
Ron Toet: “Door de brexit zijn we veel tijd bezig geweest met randzaken.” - Foto: Combilo
Ron Toet: “Door de brexit zijn we veel tijd bezig geweest met randzaken.” - Foto: Combilo

Natuurlijk is Ron Toet blij dat de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk (VK) op het laatste moment een akkoord hebben bereikt. Een no-deal brexit met torenhoge heffingen aan de grens had heel vervelend voor zijn onderneming kunnen uitpakken. Met het akkoord zijn heffingen en quota van de baan. Althans daar gaat hij vanuit. “Maar de definitieve bevestiging daarvan heb ik nog niet gezien.”

Het boekwerk met de afspraken tussen de EU en VK telt 1.200 pagina’s. Premier Boris Johnson zwaaide ermee in zijn televisiespeech over de deal. Toet heeft het document niet gelezen. Hij heeft wel wat beters te doen. “Dat is specialistenwerk, onze brancheorganisaties houden ons op de hoogte. Hebben ze de afgelopen jaren ook prima gedaan.”

Lees verder onder het kader.

Export kas- en vollegrondsgroenten en fruit

Ron Toet is lid van de directie van Combilo uit Pijnacker. Het bedrijf exporteert kas- en vollegrondsgroenten en fruit van zo’n vierhonderd Nederlandse telers. Qua omzet is het VK voor Combilo het op een na belangrijkste afzetland. Duitsland staat bovenaan, het VK er direct achter met 20% van de omzetwaarde.

Duidelijkheid brexit

“De brexit is voor ons dus erg belangrijk, om niet te zeggen van levensbelang. We hebben er hier in huis een projectteam op gezet dat doorlopend bezig is geweest om scenario’s op te stellen. Afhankelijk van de onderhandelingen zijn de draaiboeken bijgesteld. En dat vele keren. Het team is nog niet opgeheven, want er zijn nog een paar losse eindjes. Iedereen heeft het erover dat het akkoord nu duidelijkheid biedt. Nou, was het maar zo.”

Duizenden uren kwijt aan randzaken

Je hoort Toet niet klagen over de brexit. “Wij exporteren en transporteren groenten en fruit van A naar B. Dat is onze kernbusiness. Als er problemen zijn in de logistieke keten tussen A en B dan is het onze taak om die op te lossen. Dat is gewoon onderdeel van ons ondernemerschap. Neemt niet weg dat ik ontzettend blij zal zijn als we een half jaar verder zijn en alle procedures aan de grens duidelijk en praktisch werkbaar zijn. Om eerlijk te zijn, we zijn afgelopen jaren door de brexit wel erg veel tijd kwijt geweest aan randzaken. Gaat in ons bedrijf om duizenden uren. Ik zal dat maar niet omrekenen in euro’s.”

Nauwelijks vertragingen door brexit

De afgelopen dagen zijn er nauwelijks vertragingen aan de grens met de VK. De producten van Combilo bereiken zonder noemenswaardige problemen de afnemers aan de andere kant van de Noordzee “We waren goed voorbereid, hebben alle certificaten in huis. Dat geldt voor verreweg de meeste bedrijven in onze sector, zeker de grotere. De controleurs gaan nu nog tamelijk soepel met de regels om. Dat zegt overigens weinig over de toekomst.”

Mogelijk verbod op gebruik houten pallets

Toet had gehoopt dat de brexit-onderhandelingen in één keer tot complete duidelijkheid hadden geleid. Helaas zijn er wat losse eindjes. “Ik noem een voorbeeld. Veel van onze producten worden vervoerd op houten pallets. Ik hoor geluiden dat de Britten daar mogelijk vanaf willen vanwege mogelijk bacteriën of schimmels in het hout. Als die pallets worden verboden of gestoomd moeten worden, heeft dat enorme consequenties voor onze hele keten. Aanpassing is niet alleen lastig, maar ook duur. Ik hoop snel te horen dat we onze pallets kunnen blijven gebruiken.”

Papierwinkel aan de grens

Toet is een optimistisch mens, voor elk probleem is er wel een oplossing. Neem nu de papierwinkel aan de grens. Dat neemt tijd in beslag. Dat heeft effect op de hele keten. Combilo rekent met 2,5 uur extra. Om de bestelling op de juiste tijd bij de klant af te leveren, moet het hele logistieke tijdschema naar voren worden geschoven. Dat maakt de hele supply chain minder flexibel. “De onderhandelaars in Londen en Brussel hebben daar geen weet van, maar wij wel. Uitermate lastig, maar ook dit krijgen we wel voor elkaar.”

Of de afzet van Combilo naar de VK op niveau blijft? Toet weet het niet. “Ik verwacht dat we onze grote klanten behouden. Maar de kleinere? En wat gebeurt er in de daghandel? Dat wordt best spannend. U hoeft zich over ons overigens geen zorgen te maken. Wij zitten kort op de bal en kunnen elk scenario aan.”

Lees meer nieuws over brexit

Of registreer je om te kunnen reageren.