Home

Achtergrond laatste update:5 nov 2019

Paprika is Greenpeace Mispaksel 2019

De in plastic verpakte paprika van Jumbo heeft met een derde van de 17.000 stemmen de verkiezing voor Mispaksel van het Jaar gewonnen.

“Deze in bioplastic verpakte paprika is een hele terechte winnaar”, zegt Meike Rijksen van Greenpeace, die deze jaarlijkse verkiezing organiseert. “Bioplastic is geen goed alternatief. Dat het composteerbaar is, is misleidend. Dit plastic breekt alleen af onder hele specifieke omstandigheden. Die heb je niet in de natuur, niet in je composthoop en zelfs afvalbedrijven worstelen ermee.”

Onderscheid biologisch en gangbaar

Net als de op nummer twee geëindigde in een plastic zak verpakte Fairtrade-bananen van Plus gaat het er bij de biologische rode paprika van Jumbo om dat die zonder zakje niet van een gangbare zou kunnen worden onderscheiden. Het laseren van biologische groente vindt nog weinig toepassing.

Ook de genomineerde Fairtrade-bananen van Plus in een eigen plastic zak zijn zo verpakt omwille van de onderscheidbaarheid als biologische bananen aan de kassa. De ook genomineerde maaltijdsalade van AH met de dressing, de groente en nog drie andere ingrediënten elk in een aparte plastic zakjes (door die aparte verpakkingen in plaats van één zes dagen houdbaar, aldus AH) eindigde op de vierde plek.

Ergernis plastic op agf-afdeling

De ergernis onder consumenten over het vele plastic op de agf-afdelingen van supermarkten is niet nieuw. Maar toch neemt de hoeveelheid verpakkingsmateriaal niet af, maar toe. Van 2014 tot 2019 groeide het aandeel verpakt ten opzichte van onverpakt voor groente van 70 naar 76% en fruit van 56 naar 60%. In 2002 was het nog respectievelijk 50 en 42%. Het leeuwendeel daarvan is plastic, blijkt uit eerder dit jaar in een brancheplan verpakkingen vervatte gegevens van GroentenFruit Huis.

200 miljoen kilo voedselverpakkingen

Uit berekeningen van het ING Economisch Bureau blek onlangs dat Nederlanders per persoon ruim 1.500 stuks plastic voedselverpakkingen per jaar gebruiken. Gemiddeld zijn dat er zo’n vier per dag. Al dat plastic weegt bij elkaar 200 miljoen kilo en dat is 40% van de de totale hoeveelheid plastic die in Nederland per jaar als verpakkingsmateriaal wordt gebruikt.

Groenten & Fruit organiseert over de dilemma’s rond verpakkingen op 21 november Woerden het congres Ondernemen in de Tuinbouw: Vers Verpakt.

Of registreer je om te kunnen reageren.