Home

Achtergrond

AH worstelt met naakt versus verpakt

Op 21 november organiseert G&F Ondernemen in de Tuinbouw: Vers Verpakt. De komende weken vast een rondje langs de velden.

Bij Albert Heijn is het nog volop worstelen met de zakjes, de bakjes en de stiekjes. In maart haalde ’s lands grootste super de media met ‘naakte’ groente en fruit. In het filiaal aan het Van Genderenplein in Hoofddorp – vaker gebruikt voor experimenten omdat er een dwarsdoorsnede van de Nederlandse consument boodschappen schijnt te doen – lag de agf er een paar weken grotendeels onverpakt bij. Je kon je losse groente in speciale herbruikbare zakjes doen.

Tekst gaat onder foto verder

AH worstelt met naakt versus verpakt

Hoe reageerde die dwarsdoorsnee Hollandse klant daarop? AH kan of wil het nog niet zeggen. De evaluatie is kennelijk nog gaande. Een en ander heeft een half jaar later in ieder geval nog niet geresulteerd in veel minder plastic. Dat leidt tot zo van die kleine dilemma’s voor de shoppers.

Veel plastic rond paprika’s

Daar liggen de paprika’s. De rode zijn onverpakt en kosten 99 cent per stuk. Drie in een cellofaan, rood, geel en oranje, kosten bij elkaar € 1,60. Qua kiloprijs ontloopt dat elkaar niet eens zoveel, blijkt bij nawegen van de grotere losse paprika’s en de kleinere per drie verpakte.

De biologische paprika’s zitten met zijn tweeën in plastic. Logisch, want hoe moet de caissière anders zien dat ze biologisch zijn? Het bio-keurmerk erop laseren doet AH (nog) niet. Maar de losse gangbare gele of groene paprika heeft ook een strak plastic velletje eromheen. Waarom?

Tekst gaat onder foto verder

Welke paprika's nemen we vandaag mee? - foto: Ton van der Scheer
Welke paprika's nemen we vandaag mee? - foto: Ton van der Scheer

Veel los hardfruit te koop

Bij de appels en de peren is wel veel los te koop. Per kilo zijn de losse Elstars zelfs goedkoper dan die in de plastic ‘voordeelzak’ van anderhalve kilo, waarin de iets kleinere appels zitten). De biologische appels hebben een zeer milieuvriendelijk ogende bruin papieren wikkel, speciaal voor AH ontwikkeld. Of moet ik zeggen speciaal voor AH íngewikkeld?

Tekst gaat onder foto verder

De biologische appels in duurzaam ogend papier en karton. - foto: Ton van der Scheer
De biologische appels in duurzaam ogend papier en karton. - foto: Ton van der Scheer

Geheimzinnige prei

En op zoek naar wel verpakt maar zonder plastic moet de kritische consument het hoofd breken over de geheimzinnige aanduiding AH Prei vvp. VVP staat hier voor VoorVerPakt? Maar dan wel in enkel een paar elastische touwtjes die om de vijf preitjes heen zijn gespannen, met een handig labeltje eraan. Letterlijk in elk geval wat minder íngewikkeld dan met plastic eromheen.

De proef met 'naakte' groenten in het AH-filiaal in Hoofddorp in maart 2019. - foto: Ton van der Scheer
De proef met 'naakte' groenten in het AH-filiaal in Hoofddorp in maart 2019. - foto: Ton van der Scheer

Of registreer je om te kunnen reageren.