Doorgaan naar artikel

Snack en snoep is koning op Fruit Logistica

Je hoeft geen trendwatcher te zijn om te weten dat snackgroente een geheide hit is bij de consument. Maar op de Fruit Logistica in Berlijn explodeerde deze trend.

We snacken er op los. Een derde van de tomatenomzet – in euro’s – die supermarkten maken, maken ze met snoeptomaatjes. Dat ze per kilo duurder zijn, kan ons niks schelen. En dat wetende wil iedereen wel een graantje van die snackmarkt meepikken.

Het stikte daarom op de Fruit Logistica van de snack- en snoepgroente en –fruit. Elke zichzelf respecterende handelaar en elke telerscoöperatie met ook maar één tomatenteler zette de bekers en bakjes en shakers en emmers met snoeptomaatjes voor in de stand. En op elke tafel om zo even onder het praten weg te snacken.

De Fransen begaan twee fouten: ze leggen grote tomaten tussen de snacktomaatjes én ze drukken op een label het woordje 'pesticides' af.  - foto: Ton van der Scheer

De Fransen begaan twee fouten: ze leggen grote tomaten tussen de snacktomaatjes én ze drukken op een label het woordje ‘pesticides’ af. – foto: Ton van der Scheer

Ook het biologische handelsbedrijf Eosta doet graag aan deze trend mee. Want waarom zou een bio-consument níét mogen snoepen en snacken. Eosta heeft er de verzamelnaam Snack Wonders op geplakt.

Eosta's snackwonders. - foto: Ton van der Scheer

Eosta’s snackwonders. – foto: Ton van der Scheer

Zaadbedrijven laten natuurlijk ook graag weten dat zij het zijn die de goeie rassen voor al dat gesnoep leveren. Rijk Zwaan test dat ook, en wel in Berlijn, sinds vorige zomer. Belangstellenden werden per busje van de beursvloer naar het Retail Centre heen en weer gereden om zich te vergapen aan de nagebouwde supermarktschappen. En vooral aan de zichtkaarten van talloze consumenten die naar die schappen mochten komen kijken met speciale brillen op.

Daarmee kan Rijk Zwaan zien hoe de ogen van die consumenten zich over de schappen bewegen. Welke tomaatjes (welke kleurtjes, welke vormpjes, welke verpakkingen, welke plekken in het schap, welke aanbiedingen) dus de meeste aandacht trekken. Op de beurs trok het doosje met autotomaatjes (de ‘Automaatjes’) in elk geval míjn aandacht.

Altijd weer die Automaatjes!  - foto: Ton van der Scheer

Altijd weer die Automaatjes! – foto: Ton van der Scheer

Ook opmerkelijk, hoewel verre van fotogeniek, zijn de snackideetjes van zaadbedrijf Bejo. Hier geen tomaatjes, want Bejo doet in vollegrondsgroenten. Maar wél snackworteltjes, snackbleekselderij en snackkoolrabi!

En over nagedacht: niet zomaar kleine worteltjes, maar alleen de zoetste én compleet met het groene puntje van het afgesneden loof, een echt authentiek worteltje dus. En die koolrabi-snacks hebben dan juist weer de vorm van patatjes. De tot snackformaat gesneden stukjes bleekselderij zien er ten slotte toch vooral heel erg gezond uit.

Snackkkoolrabi van Bejo.  - foto: Ton van der Scheer

Snackkkoolrabi van Bejo. – foto: Ton van der Scheer

Misschien wel het meeste recht van pronken met de snacktrend heeft Eminent. Dé pionier van vooral de mini-paprika deed een gooi naar de Fruit Logistica Innovation Award met de nieuwe strooiverpakking voor de op zich al wel een paar jaar bekende piepkleine Tomberries.

Helaas voor snoeptuinder van het eerste uur Jan van Heijningen, kwam het ingenieuze strooikarton die de bestomaatjes mooi toont én goed bewaart zonder pletgevaar niet in aanmerking voor een nominatie.

Strooien maar. De snacker kan deze Tomberries ook zo zijn mond in laten vallen.  - foto: Ton van der Scheer

Strooien maar. De snacker kan deze Tomberries ook zo zijn mond in laten vallen. – foto: Ton van der Scheer

Misschien dat het er alsnog een keer van gaat komen met die Innovation Award, als Eminent vriend en vijand volgend jaar of in 2020 zal verrassen met de nieuwe trend: GROOT. “We zijn bezig met een paprika die niet alleen groot genoeg is maar ook bijzonder dikwandig”, verklapt Jan. “Zodat je er paprikabiefstukken uit kunt snijden.” Wir sind gespannt!

Bekijk meer

Share this

Gerelateerde artikelen

Beheer
WP Admin