Home

Achtergrond

Delivery Hero wil weg uit Nederland

Delivery Hero is een wereldwijd actieve online besteldienst voor kant-en-klare maaltijden. Na een jaar aan de beurs in Frankfurt maakte het Duitse bedrijf in juni zijn entree in de Mdax. Uit Nederland wil de snelle groeier zich echter terugtrekken.

Het halverwege 2017 aan de beurs in Frankfurt genoteerde Delivery Hero startte in 2011. Dit jaar steeg het op de index van middelgrote bedrijven, de zogenoemde MDax. Beursanalisten prijzen de jonge onderneming voor haar innovatieve kracht waarmee het bezig is aan een revolutie op de markt voor bestellingen van kant-en-klare maaltijden.

Delivery Hero zet Foodora in etalage

Delivery groeit momenteel met name door bedrijfsacquisities, wat vorig jaar resulteerde in een omzetplus van tegen de 90% naar € 544 miljoen euro. Daarmee is het op zich nog lang geen gigant, maar binnen zijn sector toch wel een grote speler. De fase van start-up heeft het al ruimschoots achter zich gelaten. Delivery Hero mikt op leidende posities op zijn markten. Waar dat moeilijk blijkt, trekt het zich terug. Zoals in Nederland, waar het concurrentie ondervindt van soortgenoten Takeaway en Hello Fresh. De Nederlandse dochter Foodora is daarom in de etalage gezet.

Groeipotentieel voor online voedsel bestellen

De branche van online voedsel bestellen heeft niettemin nog heel veel groeipotentieel, zo luidt de overtuiging van de analisten. Belangrijke factor daarbij is de zich onafgebroken voortzettende verstedelijking. De tijd dat men als druk bezette stedeling alleen pizza’s en burgers kon bestellen of was aangewezen op de afhaal-Chinees, is mede door de komst van bedrijven als Delivery Hero voorbij. Nu gaat het om een grote diversiteit aan complete maaltijden.

Lees verder onder de foto

In Nederland ondervindt Delivery Hero concurrentie van soortgenoten Takeaway en Hello Fresh. De Nederlandse dochter Foodora is daarom in de etalage gezet. - Foto: ANP
In Nederland ondervindt Delivery Hero concurrentie van soortgenoten Takeaway en Hello Fresh. De Nederlandse dochter Foodora is daarom in de etalage gezet. - Foto: ANP

1 miljoen bestellingen per dag

Daarvoor wordt samengewerkt met horeca-bedrijven ter plaatse, want het eten kan natuurlijk niet te lang onderweg zijn. Het concept van Delivery Hero stoelt immers op ‘betrouwbaarheid, veel keus, kwaliteit en gemak’, zoals het bedrijf belooft. Dus moet de consument zijn bestelling snel ontvangen. Inmiddels opereert het bedrijf in niet minder dan ruim 40 landen verdeeld over praktisch de hele aardbol. Het heeft 18.000 medewerkers in dienst, waaronder uiteraard nogal wat jonge bezorgers. Het aantal restaurants waarmee wordt samengewerkt, bedraagt volgens het bedrijf ruim 200.000. Zo worden onderhand – volgens Delivery Hero zelf – 1 miljoen bestellingen per dag behandeld.

Geen winst

Eerder deze maand presenteerde het bedrijf zijn cijfers over het derde kwartaal. Daaruit blijkt dat oprichter en CEO Niklas Östberg een voortgezet succesvol verloop kan laten zien aan de beleggers. Het aantal bestellingen groeide in vergelijking met het derde kwartaal van vorig jaar met 45% naar € 102 miljoen. De kwartaalomzet nam gecorrigeerd voor valuta-invloeden met 56% toe naar € 202 miljoen. Niet-gecorrigeerd is sprake van een plus van 62%. De totale brutohandelsomzet – dus van alle bestellingen bij de restaurantpartners – bedroeg ruim € 1,03 miljard, een valuta-gecorrigeerde groei van 48%. Winst maakt het bedrijf daarentegen als gevolg van de vele acquisities en investeringen nog niet. Voor 2018 als geheel verwacht de onderneming een ebitda-marge van min 5% tot min 8%.

Of registreer je om te kunnen reageren.