Home

Achtergrond

Online groente en fruit kopen: niet knijpen of graaien

De onlineverkoop van verse groenten en fruit heeft zeker bestaansrecht, maar het marktaandeel zal klein blijven. Dat denken agf-deskundigen. Immers, je kunt niet in het product knijpen of de mooiste uitkiezen.

Uit onderzoeken blijkt dat, zeker bij de aankoop van verse producten zoals groenten en fruit, consumenten het product graag in de hand willen hebben en zelf een keuze maken. En dat is nou net wat bij online kopen niet gaat, want dan moet je het doen met een afbeelding. Het is een belangrijke reden waarom onlineverkoop van verse producten achterblijft bij bijvoorbeeld televisies of wasmachines.

Daarbij speelt mee dat er vrijwel altijd een supermarktfiliaal in de directe omgeving is te vinden en dat die met aanbiedingen en huis-aan-huisfolders stevige concurrentie vormt.

Lees ook: Online concept Pic Nic ook succesvol in Duitsland

Een alternatief voor online is ‘click and collect’, wat inhoudt dat je wel online bestelt en betaalt, maar het vervolgens zelf gaat ophalen. Als de bestelling klaarstaat, controleer je of die naar wens is. Zo niet, dan kun je zelf alsnog ‘knijpen en rapen’… In Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk voert iedere supermarktketen een dergelijk concept en die blijken zeer succesvol te zijn.
Lees verder onder de foto

29% van de Nederlanders kocht in 2017 (wel eens) online levensmiddelen. - Foto: ANP
29% van de Nederlanders kocht in 2017 (wel eens) online levensmiddelen. - Foto: ANP

Contact en beleving

Toch blijkt uit enquêtes dat 60% van de consumenten geen verse producten online koopt en ook niet van plan is dat te gaan doen. Het rechtstreekse contact met het product en degene die het verkoopt, is hierbij een zeer belangrijk aspect.

Veel mensen kopen liever bij een mens met een gezicht dan via een prachtig digitaal scherm en bij fysieke verkoop is het sleutelwoord de mate van beleving op de winkelvloer. De huidige consument is daar steeds gevoeliger voor. Dat maakt het ook belangrijk goed en vriendelijk personeel te hebben.

Online omzet

In 2017 werd in Duitsland slechts 1,1% van de omzet aan verse levensmiddelen online verkocht. Dat blijkt uit cijfers uit de branchestudie van het Duitse EHI Retail Institute en de HSH Nordbank die onlangs op een groenten- en fruitcongres in Düsseldorf werd gepresenteerd. Dat is een lichte stijging ten opzichte van 2014 toen het nog om 0,7% ging. In 2017 was de onlineomzet van levensmiddelen € 1,6 miljard euro. Bij non-food producten steeg de omzet online van 11,9% in 2014 naar 14,0% in 2017.

Omdat de Duitse consument veel traditioneler is ingesteld dan de Nederlandse, is het marktaandeel van de onlineomzet in Duitsland minder dan in Nederland. Vergelijkbaar is dat de omzet online van ‘food’ veel lager is dan van ‘non-food’.

Online aankopen

29% van de Nederlanders kocht in 2017 (wel eens) online levensmiddelen, blijkt uit cijfers van CBS / Eurostat. Dat is het hoogste percentage in de EU, waar het gemiddelde 14% is. Tot 2017 was het Verenigd Koninkrijk (28% in 2017) altijd de koploper. In Duitsland kocht volgens Eurostat 21% van de bevolking in 2017 (wel eens) online levensmiddelen. In Frankrijk was dat 15%, België 10% en Italië 3%. Alleen in het Verenigd Koninkrijk is een lichte daling van 2%.

Waar de onlinetrein heengaat, weet niemand precies. Hoe snel die trein rijdt ook niet. Ik weet alleen dat we mee moeten reizen

In de overige landen stijgt het percentage en in Nederland, sinds 2015, het snelst. Dat onlineverkoop van levensmiddelen ook in Duitsland verder zal oprukken, daarvan zijn grote supermarktketens zoals Rewe Group overtuigd. Dat is ook de reden dat ze het oppakken, ze willen de boot niet missen. Of zoals Alain Caparros, CEO van Rewe Group, het verwoordt: “Waar de onlinetrein heengaat, weet niemand precies. Hoe snel die trein rijdt ook niet. Ik weet alleen dat we mee moeten reizen.”

Uithangbord agf

Dat groenten en fruit belangrijk zijn voor de retail blijkt uit cijfers van HSH Nordbank. In het aandeel in de bruto-opbrengst scoort groenten en fruit het hoogst: ruim 9% van de bruto-opbrengst komt voor rekening van groenten en fruit. Bij de bruto-opbrengst volgen in de Duitse supermarkten (niet zo vreemd) vers vlees (8%) en verse worst (7,5%). In omzet haalt groenten en fruit plaats 2 met 7,6%.

Alleen de categorie frisdrank, water en bier scoort (ook niet vreemd) in omzet met bijna 8% hoger. Ook is de groenten- en fruitafdeling het uithangbord van menig supermarktketen en onderscheiden ze zich hiermee van de discounters, stelt HSH Nordbank vast. En in bredere zin zorgen de verse producten voor profilering, differentiatie en klantenbinding.

Of registreer je om te kunnen reageren.