Home

Achtergrond laatste update:17 dec 2008

‘Groothandel groeit door ondanks tegenwind’

ING heeft de nieuwe themavisie Groothandel AGF gepubliceerd. De belangrijkste conclusie is dat groothandels in AGF ondanks de economische tegenwind blijven doorgroeien.

Dit is mogelijk door de combinatie van een gunstige
prijsontwikkeling en een bovengemiddelde groei van het AGF retailsegment.
Convenience is in dit segment de grote aanjager. Voor de groothandel AGF
verwacht ING dit jaar een omzetgroei van 5% en in 2009 van 2%.

Investeringen nodigRisico’s voor de groothandel AGF op
korte termijn schuilen in de relatief hoge rente- en valutakoersgevoeligheid van
de branche. Verder brengt het noodzakelijke gebruik van allerlei innovaties voor
de groothandel hoge investeringen met zich mee. Voor de kleinere,
gespecialiseerde en regionale groothandel is dit veelal niet op te
brengen.

De steeds grotere vraag naar totaalconcepten in AGF leidt enerzijds tot een
verdere toename van het aantal startende groothandels met een algemeen
assortiment en anderzijds tot concentratie bij de grotere handelaren. In
combinatie met de te verwachten hausse aan partnerships in het specialistische
en regionale segment, zal de noodzaak tot investeren uiteindelijk leiden tot
meer samenwerking in de groothandel AGF, verwacht ING.

Bekijk
hier de volledige themavisie Groothandel AGF van ING

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.