Home

Achtergrond laatste update:17 dec 2008

'Zet voordeel bioproduct op pak'

Een biologische product verkoopt beter als op de verpakking staat wat het voordeel is van dit duurzame product. Dat is gebleken in Duitsland en zou in Nederland ook kunnen werken. Echter, groothandel en supers willen er niet aan.


Dat staat in een donderdag gepresenteerde studie van het
Landbouw-Economisch Instituut (LEI) in opdracht van Bioconnect naar de
achterblijvende verkoop van biologische producten in Nederland.
Nederlanders zeggen wel duurzamer te willen consumeren, maar doen het niet.
In 2000 werd er rekening mee gehouden dat het marktaandeel van biologische
producten in 2008 ongeveer 10% zou zijn, maar in de praktijk wordt de 2% net
gehaald.

Volgens het LEI beslist de klant pas in de winkel welk product
daadwerkelijk gekocht wordt. De presentatie van duurzame producten in de winkel
moet dan ook beter. De producten proberen te verkopen onder de noemer dat het
'eerlijke' producten voor eerlijke prijzen zijn blijkt niet te werken. Beter zou
zijn om duidelijk te maken dat het product meer smaak heeft of gezonder is,
meent het LEI. De hogere prijs is dan simpel te verklaren uit het feit dat de
consument een beter product krijgt.

Bron: EVMI

Foto

  • biologisch.jpg

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.