Home

Achtergrond laatste update:17 dec 2008

Recordgroei voor A-merkfabrikanten in 2007

ROTTERDAM - Fabrikanten van A-merken hebben in 2007 topgroeicijfers behaald. Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau OC&C Strategy Consultants.


Volgens OC&C nam de omzet van de vijftig wereldwijd grootste
producenten van consumentengoederen gemiddeld met 9,5 procent toe.
De onderzoekers spreken van een recordgroei. Deze is volgens de
onderzoekers toe te schrijven aan de concentratie op succesmerken, het inspelen
op consumentenbehoeften en de groeiende omzet in emerging markets.

Hoge winstmarge DanoneDaarnaast deden de gestegen
grondstoffenprijzen ook een duit in het zakje. Volgens OC&C nam deze factor
circa 30 procent van de omzetgroei in beslag, de rest is organische groei.
Bij de bovenste vijftien van de Top 50 bevinden zich Unilever en Heineken.
Opvallend zijn grote verschillen in omzetgroei en winstmarge.
Zo heeft Danone een winstmarge van 40 procent. Daar steken de marges van
Nestlé en Unilever, respectievelijk 15 en 14 procent, magertjes tegenover
af.

Voor 2008 worden overigens geen records verwacht. Dit vanwege onzekere
economische omstandigheden en stijgende grondstofprijzen.

Bron: EVMI

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.