Home

Achtergrond laatste update:17 dec 2008

Milieupact FrEsteem verrast handel

Door verschillende vertegenwoordigende organisaties wordt sceptisch gereageerd op de overeenkomst van FrEsteem met milieu-organisaties.


Wel wordt de stap als bijzonder gezien met mogelijk positieve uitwerkingen.
FrEsteem en Milieudefensie hebben afgesproken dat duurzaam produceren wordt
beloond met een nieuw keurmerk 'weetwatjeeet'. Dat is de naam van de campagne
die milieu-organisaties voeren voor de campagne waarin het al enkele jaren
residuoverschrijdingen publiceert.

De koepel voor afzetorganisaties DPA is niet blij met de stap van FrEsteem
dat via FresQ lid is. DPA voert zelf regulier overleg met milieu-organisaties
over dezelfde onderwerpen. Dat lijkt nu doorkruist door één lid. "We zijn
verrast. Blijkbaar vindt er bilateraal overleg plaats tussen leden afzonderlijk
en milieu-organisaties. We willen met FresQ in overleg hoe dit tot stand is
gekomen", zegt DPA-directeur Hans van Es. Hij was niet op de hoogte van de
overleggen.

Supermarktkoepel CBL denkt dat het lastig wordt om een negatief imago van
de campagne om te zetten in een positief logo. "Ik denk dat het moeilijk wordt
om dit bij te buigen. Klanten zullen bij het zien van zo’n logo het product
misschien wel juist laten liggen", zegt Marc Jansen hoofd kwaliteit en consument
van koepel CBL. Ook zal er bij supermarktketens het nodige oudzeer zijn en
weerstand tegen samenwerking met Milieudefensie. Wel is het moedig dat
Milieudefensie de stap zet, denkt Jansen. "Ik kan er niet achter komen waarom ze
het doen, maar het is heel bijzonder."

Concurrent The Greenery zegt recent op de hoogte zijn gebracht van de stap.
De afzetorganisatie zal zich niet direct bij het pact aansluiten. "We wachten
verder overleg tussen de afzetorganisaties af." Dat overleg vindt plaats binnen
DPA.

Bron: Agrarisch Dagblad

Foto

  • Fresteem-Milieu.jpg

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.