Home

Achtergrond laatste update:17 dec 2008

Fairtrade Max Havelaar populair

De 57 licentiehouders van Stichting Max Havelaar hebben in 2007 een volumegroei van 26% gerealiseerd van producten met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade.


Het is het derde opeenvolgende
jaar dat het volume met meer dan 20% groeit. Coen de Ruiter, directeur van
Stichting Max Havelaar, vindt dat de groei past in de huidige maatschappelijke
ontwikkelingen: “Je ziet dat consumenten hun productkeuze steeds vaker laten
afhangen van duurzaamheidsaspecten. Ze willen graag zeker weten dat een eerlijke
prijs is betaald, het milieu niet is geschaad en dat er goede sociale
omstandigheden zijn. Het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade biedt deze
zekerheid.” "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

Een belangrijke kracht achter de
groei is de Fairtrade Week die Stichting Max Havelaar in 2007 voor het eerst
organiseerde. Gedurende deze week stonden producten met het Max Havelaar
keurmerk voor Fairtrade, waaronder allerlei soort fruit, een week lang vol in de
schijnwerpers. Gezien het succes wordt de week in 2008 weer georganiseerd van 30
oktober tot en met 9 november.

Qua volume zijn de grootste
productgroepen koffie (3 miljoen kilo in 2007, stijging van 6% ten opzichte van
2006), bananen (4.4 miljoen kilo in 2007, 29% stijging) en sinaasappelen (1.2
miljoen kilo in 2007, 31% stijging). De laatste twee groepen profiteerden
duidelijk van de extra aandacht die op fruit is gelegd mede dankzij de
ondersteuning door de ontwikkelingsorganisatie ICCO, een strategische partner
van Stichting Max Havelaar.

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.