Home

Achtergrond laatste update:17 dec 2008

‘Bio als convenience aanbieden’

Biologische producten moeten veel vaker als gemaksartikelen worden aangeboden. Dat zegt voorzitter Arie van den Brand van platform Biologica.


Van den Brand vindt dat het de impulsieve koper beter makkelijker moet
worden gemaakt om biologische producten te kopen. “De biologische bedrijfstak
bedient deze 40 procent van het kopend publiek nog maar matig”, aldus de
voorzitter. StraatVan den Brand is van mening
dat biologische producten op elke hoek van de straat verkrijgbaar moeten zijn.
‘We moeten niet doorschieten, maar biologisch moet veel gewoner worden. Vandaar
ook dat er gewerkt wordt aan biologisch snoep en chocolade die niet als gezond
alternatief worden bestempeld. Er komt een generatie aan die gezond en smaak
belangrijk vindt. Het stempel biologisch verdwijnt dan misschien wat naar de
achtergrond, maar de waarden die daarvoor staan tellen helemaal
mee.’ KansenVan den Brand ziet grote kansen
voor biologisch. “Op de markt is best ruimte. We kiezen voor gestage groei, om
te voorkomen dat de vraag veel groter wordt dan het aanbod.” Volgens de
voorzitter geven onderzoeken een steeds beter beeld van de biokopende consument.
“Er is een kleine, loyale groep van circa 5% die bij voorkeur biologisch kiest,
een groep bewuste kopers van 20% en dan de impulsieve consument die voor
biologisch kiest wegens smaak en gezondheid, maar in lage
frequentie.” InternetUit onderzoeken blijkt
tevens dat de groei van biologisch juist bij nieuwe verkoopkanalen als catering
en via internet het hardst gaat. Klanten gaven in 2007 in totaal € 518,9 miljoen
uit aan biologische voedingsmiddelen. In 2006 was dat nog 457,9
miljoen.

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.