Home

Achtergrond laatste update:23 dec 2008

Publieks-lieveling

DOOR STAN VERSTEGENstan.verstegen@reedbusiness.nl

“Nee, het is niet zo dat ze in de supermarkt vragen
waar nou toch de rabarber ligt, áls ze hem al aan het zoeken zijn”, kenschetst
rabarberteler Martin Peeters spottend de populariteit van rabarber bij de
consument. Toch werd het bedrijf van hem en zijn vrouw Nellie de
publiekslieveling bij de verkiezing van het bedrijf dat het beste voldeed aan
het thema ‘Ondernemerschap en verandering’.Het aantal telefoontjes voor
Maatschap Peeters-Bonten zit inmiddels weer op normale proporties en de zee aan
bloemboeketten zijn bijna vijf weken later volledig verwelkt. “Zoveel bloemen in
huis, dat maken we nooit meer mee”, aldus een nog nagenietende Peeters tussen
zijn vervroegde rabarber. “Het was nipt, een nek aan nek race tussen
Zorgboerderij De Haam en ons. Sowieso leuk dat het juist de twee agrarische
bedrijven waren die om de publieksprijs streden.”In de vier minuten durende,
door hun zoon gemaakte powerpointpresentatie liet Peeters 30 jaar
bedrijfshistorie de revue passeren. “De witte motor werd vervangen door het
witte goud. We hadden ook nog een toespeling op het groene goud. De varkens
hebben we vervangen door rabarberpollen. Het kwam bij het publiek blijkbaar goed
over.” Peeters teelt anno 2008 op zijn gangbaar en biologisch bedrijf samen
20 hectare van de circa 275 hectare rabarber die Nederland nog rijk is. Het
vervroegde seizoen loopt bij hem van eind november tot begin april, als de
rabarber uit tunnels weer aan de markt komt.Moesten de varkens nog zelf op
zoek naar water, de rabarber krijgt het rond de voeten. In het begin van bovenaf
tot ze voldoende haarwortels hebben en daarna via de druppelbevloeiing. Pure
verwennerij! Hopelijk komt er een moment dat ook het gróte publiek rabarber
ontdekt, zodat de teelt niet meer aan de laatste mem hangt…

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.