Home

Achtergrond laatste update:17 dec 2008

Omzet van fair trade stijgt fors in België

De omzet in producten van eerlijke handel in Belgische supermarkten en wereldwinkels is vorig jaar met 16,5 procent gestegen in vergelijking met een jaar eerder.


De detailhandelomzet wordt geraamd op 39,6 miljoen euro. Dat blijkt uit een
marktevolutie-onderzoek van IDEA Consult, in opdracht van de Belgische
Technische Coöperatie (BTC).

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat het aandeel van 'eerlijke
handel' in België in de supermarkten gegroeid is tot 49,6 procent, de
wereldwinkels nemen de andere helft voor hun rekening. In de supermarkten gaat
het bijna uitsluitend om de verkoop van voeding en drank. In de wereldwinkels
kent dat aandeel ook de meerderheid, maar daar is er nog plaats voor artisanaat
(19 pct), textiel (7 pct) en cosmetische producten (2pct).

Koffie en banaanDe belangrijkste eerlijke
handelsproducten blijven koffie en bananen. "De verkoop van Max Havelaar
gecertificeerde bananen kende de voorbije jaren een forse groei in volume en is
met meer dan 150 pct toegenomen tussen 2003 en 2007. Ook de verkoop van eerlijke
handelskoffie is gestegen met een volumetoename van Max Havelaar gecertificeerde
koffie van 5 pct in vergelijking met 2006", besluit het
marktevolutie-onderzoek.

Bron: Vilt/Belga

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.