Home

Achtergrond laatste update:23 dec 2008

Met ‘Duurzaam Groeien’ toont tuinbouw visitekaartje

Nog meer pendelbussen, vrijkaarten, themadiscussie, paviljoens en interactie. De organisatie van Horti Fair 2008 wil van de vakbeurs nog meer een belevenis maken. Ze wil de tuinbouwondernemer niet alleen naar huis sturen met een grote tas vol folders, maar vooral met een hoofd vol nieuwe ideeën.DOOR ERIK HONKOOPfreelance journalist

Dè nieuwste snufjes in het House of Technology,
ludieke combinaties in het House of Genetics, of zinneprikkelende hapjes eten in
het Smaakhuis. Meer dan ooit wil Horti Fair de tuinbouwondernemer niet alleen
informeren, maar laten beleven. “Weet jij met welk tuinbouwproduct je het dik
makende effect van chocola tegen- gaat? Dat kom je te weten in het House of
Genetics”, vertelt Hermen de Graaf van het organisatieteam van Horti Fair.
“We hebben dit jaar heel veel gedaan om de toegankelijkheid te vergroten,
maar tegelijkertijd is inhoudelijk een stap vooruit gezet. Het gaat er om dat je
als ondernemer echt iets opsteekt van de vakbeurs.”Horti Fair 2008 vindt dit
jaar van 14 tot en met 17 oktober plaats in de RAI in Amsterdam. Het thema
is ‘Duurzaam Groeien’, een thema dat hoog op de agenda staat bij veel
tuinbouwondernemingen. Zo’n 70 exposanten op de beurs gaan specifiek in op dit
thema. In totaal zijn er meer dan 900 exposanten uit bijna 50 landen. Op 14
oktober geeft MKB-voorzitter Loek Hermans het startschot voor de Horti Fair. Wat
kan de tuinbouwondernemer op de beurs verwachten? Een vooruitblik.

Meer en makkelijker toegang“Dit jaar hebben we een
hoop gedaan om het tuinbouwondernemers nog makkelijker te maken de Horti Fair te
bezoeken. Zo is de registratie verleden tijd. Daarnaast zijn relatiekaarten voor
vakbezoekers via deelnemers en vakbladen gratis”, vertelt De Graaf.“Ook is
het aantal shuttlebussen vanuit tuinbouwgebieden vergroot. Zo rijden er bussen
vanuit Eelde, Venlo, Naaldwijk, De Lier, Bleiswijk, Rijnsburg, Hoorn en
Aalsmeer. Het aantal ritten is bovendien toegenomen.” Daarnaast heeft de
organisatie een bezoek aan de Horti Fair willen ‘verpersoonlijken’ door meer
activiteiten voor specifieke groepen ondernemers te organiseren. “Denk daarbij
aan de gewasnetwerkdagen die specifiek gericht zijn op een bepaalde teelt en de
bezoekers langs die exposanten voert die voor deze ondernemers interessant
zijn.”
House of GeneticsWellicht de meest opvallende plekken
op de Horti Fair zijn de ‘houses’ en paviljoens die rond een bepaald thema zijn
ingericht. Het House of Genetics is er één van. Onderwijs, onderzoek en
industrie hebben in het House of Genetics een plek ingericht waar ongebreideld
wordt gedroomd over nieuwe mogelijkheden voor voedsel in de toekomst. Zo kijken
veredelaars en onderzoekers in dit paviljoen naar mogelijkheden om met nieuwe
inhoudsstoffen groenten nog gezonder te maken. Denk aan de tomaat met een
verhoogd gehalte lycopeen die als preventie tegen kanker geldt. Maar ook aan
natuurlijke alternatieven voor suiker of andere dikmakers. In het House of
Genetics worden studenten uitgedaagd om DNA-codes te kraken. Het paviljoen moet
de plek worden waar ambitieuze studenten en innovatieve ondernemers met elkaar
kennis kunnen maken.

House of TechnologyTechniek, techniek en nog eens
techniek in het House of Technology, maar dit jaar helemaal in het teken
van duurzaamheid. Voor telers van tomaat, komkommer, paprika en aubergine worden
de speciale gewasnetwerkdagen afgesloten in dit paviljoen. Telers kunnen
er kennis maken met leveranciers en onderzoekers die zich bezighouden met
de nieuwste technische oplossingen voor duurzaam ondernemen.De activiteiten
betreffen matchmaking tussen bedrijven, speeddaten tussen ondernemers,
discussies, debat en een kennismaking tussen onderwijs, onderzoek en ondernemer.
Energietechnieken zullen een centrale plek krijgen in het House of Technology,
maar ook aontwikkelingen op het gebied van LED-verlichting, geconditioneerd
telen, systemen voor gesloten kassen, plantwetenschappelijke benaderingen en
agrotechnologie.

Speciale toursOm tuinbouwondernemers nog beter te
laten kennis maken met de innovaties op de Horti Fair, worden speciale VIP-tours
en gewasnetwerkdagen georganiseerd. Hermen de Graaf: “Op basis van een thema ga
je langs topbedrijven en -organisaties. Er is vooraf een briefing, zodat de
ondernemers optimaal alle informatie rond dat thema tot zich kunnen
nemen.”De tours zijn onderdeel van de speciale gewasnetwerkdagen voor telers
van verschillende gewassen. Op deze dagen wordt - vanuit een specifiek gewas -
gekeken naar vraagstukken rond energie, duurzaamheid, technologie en meer.
“Energie zal hier uiteraard een centraal thema zijn.Telers kunnen in debat rond
een aantal thema’s kennis maken met leveranciers van innovatieve technieken. Het
is de bedoeling de telers te inspireren met nieuwe ideeën en inzichten.” De
gewasnetwerkdagen worden georganiseerd door LTO Groeiservice en zijn er voor
telers van tomaat, aubergine, komkommer en paprika.

Voeding in de schijnwerpersDe voedingstuinbouw krijgt
tijdens deze editie van de Horti Fair speciale aandacht. In het smaakhuis
bijvoorbeeld, de enige expositie waar informatie niet via het oog, maar via de
tong wordt opgenomen. Bezoekers kunnen er proeven wat de Nederlandse tuinbouw en
fruitteelt aan smaken te bieden heeft. Het smaakhuis is ingericht door de
overkoepelende organisatie AGF Promotie Nederland en wil een visitekaartje
afgeven van de rol die Nederland speelt in de internationale voedselvoorziening.
Een paar cijfers? Met 0,03 procent van het totale oppervlak van de aarde is
Nederland de tweede voedselexporteur ter wereld. Daar komt bij dat de productie
in Nederland voorop loopt als het gaat om duurzaamheid in gewasbescherming,
transport en klimaat.

Van kas tot kassaEen tweede expositie die specifiek de
voedingstuinbouw in het zonnetje zet, is Fresh Digi Plaza. In deze expositie
staat de keten van kas tot kassa uitgebeeld. Supply Chain staat in het Fresh
Digi Plaza centraal. Hoe werkt de keten? Wat kan ik er mee? Wat is er allemaal
mogelijk? Dat zijn de vragen waar in deze expositie een antwoord op wordt
gegeven. De keten wordt helemaal nagebootst en bij elke schakel wordt helder
getoond welke technieken worden toegepast om een efficiënte doorstroming van
kwetsbare versproducten te garanderen. Informatietechnologie en
voedselveiligheid zijn daarin de kernwoorden.Nieuw is het pilotproject Horti
Fair Logistics Pavilion, een paviljoen dat zich helemaal richt op logistieke
dienstverlening in de tuinbouw.Co-creatie, ofwel nieuwe groene concepten
bedenken voor de markt. In The Green Factor is alles gericht op de zintuiglijke
reacties op zowel groente en fruit als bloemen en planten. In de expositie,
georganiseerd door ondermeer overheden en organisaties uit zowel de sier- en de
voedingstuinbouw, staat productvernieuwing centraal. Hoe reageert de consument
op nieuwe combinaties en hoe kun je hier als ondernemer op inspelen?


Kader
Award
Net als ieder jaar zal de Horti Fair Innovation Award in samenwerking met
Reed Business worden uitgereikt. De focus ligt op energie. Van de 400 noviteiten
op de vakbeurs zijn er 18 genomineerd voor de prijs. De winnaar wordt op de
eerste beursdag bekend gemaakt.

Kader

Horti Fair 2008
De tuinbouwvakbeurs Horti Fair biedt dit jaar meer activiteiten die
specifiek op de voedingstuinbouw of een bepaald gewas zijn gericht. Het thema
‘Duurzaam Groeien’ zal in de verschillende paviljoens worden benadrukt.
Horti Fair 2008 vindt van 14 tot en met 18 oktober plaats in de RAI in
Amsterdam.

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.