Home

Achtergrond laatste update:23 dec 2008

Glastuinbouw met acht hectare in Amsterdam

De negende editie van de Horti Fair nadert. Of de beurs kan waarmaken ‘een echte orderbeurs’ te zijn, valt dit jaar door de mindere situatie in de glastuinbouw te bezien. “We zijn al blij als we hetzelfde bezoekersaantal trekken als vorig jaar”, meldt Wim van der Loo, directeur van de beurs. DOOR ELLIS LANGENellis.langen@reedbusiness.nl

De vooruitzichten voor de komende Horti Fair in
Amsterdam zijn goed. Met iets meer dan 900 standhouders en 80 duizend vierkante
meter beurs zijn het wel iets minder meters en er zijn wat minder standhouders
dan in andere jaren, maar dat wijt de organisatie vooral aan de schaalvergroting
en samenklontering van bedrijven. Het aantal noviteiten voor de Horti Fair
ligt op dit moment op meer dan 300, hetzelfde aantal als vorig jaar op hetzelfde
moment. Nog tot en met het begin van de beurs kunnen standhouders noviteiten aan
de organisatie doorgeven. Het aantal nieuwe standhouders is dit jaar wel
opmerkelijk hoog. “Dit jaar hebben we 175 nieuwkomers”, aldus Wim van der Loo,
directeur van de internationale tuinbouwbeurs. Hij verwacht niet dat de wat
sombere stemming in de glastuinbouw een negatief effect heeft op het
uiteindelijke aantal standhouders. “Als het wat slechter gaat, hebben bedrijven
juist meer behoefte om wat harder op de trommel te roffelen. De verkoop moet
blijven lopen”, redeneert hij. Wel verwacht hij dat er wat minder telers naar de
beurs komen. “Dat is niet zo gek. Elk jaar daalt dat aantal.” Of het totaal
aantal bezoekers lager uitpakt, is nog maar de vraag. Dit jaar worden immers
gratis kaarten verspreid door de nationale en internationale vakbladen, waardoor
alle ‘vakbezoekers’ gratis naar de RAI in Amsterdam kunnen. Normaal gesproken
stuurden standhouders entreekaarten naar hun relaties. Wanneer deze werden
gebruikt, betaalden de standhouders de kosten daarvan, maar daar is de
organisatie vanaf gestapt. “We geven in totaal 100 duizenden gratis kaarten
weg.” Degene die geen kaart heeft, kan er voor 40 euro een kopen aan de kassa.
De drempel om naar de Horti Fair te komen is ook minder hoog; de voorregistratie
is afgeschaft. Van der Loo ziet de ontwikkeling dat steeds meer mensen per
bedrijf naar de beurs komen. “Bedrijven groeien en er zijn steeds meer
beslissingmakers op een bedrijf. We verwachten dat de tweede en derde man na de
ondernemer ook komt.”

Zaadhuizen presentIn de deelnemerslijst van de
standhouders springen de zaadfirma’s er dit jaar uit. In andere jaren
lieten zij het nogal eens afweten, maar met vijf firma’s zijn het er nu
best wat. Bejo, Seminis, De Ruiter Seeds, Nunhems en Western Seeds staan op de
beurs. De organisatie zou die ontwikkeling ook graag aan de productiekant
zien. Al jaren probeert de organisatie telersverenigingen aan de
standhouderslijst toe te voegen. Slechts een enkeling probeerde het een keertje.
Vers Direct Nederland was in 2006 present en vorig jaar stond FresQ er. Dit jaar
laten de Nederlandse telersverenigingen het echter afweten. “Ze staan wel
indirect op de beurs”, aldus Van der Loo. AGF Promotie Nederland is namelijk als
debutant wel vertegenwoordigd. Deze club maakt reclame voor Nederlandse groente,
fruit en aardappelen. Auke Heins, directeur van AGFPN: “We moeten er staan. Het
is tot nu toe de enige internationale tuinbouwbeurs in Nederland. Wellicht dat
daar op termijn Fresh Rotterdam bij komt.” De promotieorganisatie staat er - hoe
verrassend ook - uitsluitend voor promotie van producten uit de Nederlandse
agf-teelt en doet dus niets aan verkoopactiviteiten op de beurs. “Dat is een
taak van de telersverenigingen zelf.”

Kip en het eiVan der Loo blijft er aan trekken om de
productiekant van de voedingstuinbouw naar de Horti Fair te halen. Lukt het,
zoals nu, niet om telersverenigingen zelf te strikken, dan probeert hij het via
een andere weg. “Dat doen we nu bijvoorbeeld door de gewasnetwerkdagen van LTO
Groeiservice op de beurs te laten plaatsvinden, we hebben een stand van Tomato
World, de inzending van FrugiCom en het Freshdigiplaza, en ook via het House of
Genetics komt er input van telersverenigingen.” De directeur gelooft er
heilig in dat de Horti Fair er op termijn in slaagt telersverenigingen aan zich
te binden. Langzamerhand komen steeds meer versinkopers van de grootste Europese
supermarkten naar de RAI. Europa telt volgens hem ongeveer 1.000 van deze
categorymanagers. Een deel daarvan komt al, wijzen zijn bezoekersstatistieken
uit. “Vorig jaar waren er een paar honderd.” In aantal is dat niet zo heel veel,
maar qua koopkracht wel, meent hij. Voor FresQ is dat aantal inkopers nog
niet genoeg om een stand te hebben op de Horti Fair, aldus Margôt Hart,
woordvoerder van FresQ. De telersvereniging stond vorig jaar als try-out
op de beurs. “Vorig jaar bezochten inkopers van supermarkten onze stand te
weinig. Ze bezoeken ons wel op de Fruit Logistica en die beurs is dan ook veel
belangrijker voor ons.” Om telers te ontmoeten, hoeft FresQ niet deel te nemen
aan de Horti Fair. ‘We gaan als bezoeker naar de beurs en zo spreken we onze
telers ook.”

‘Geen kannibalisatie’Deze zomer maakte de organisatie
van de Horti Fair bekend dat Ahoy Rotterdam jaarlijks de Horti Fair Relatiedagen
in Ahoy gaat organiseren. De vuurdoop vindt volgend jaar maart plaats. De beurs
in Rotterdam heeft een ander karakter en is kleinschaliger. “We bieden een
all-in concept aan voor een bedrag van 1.695 euro en stands zijn maximaal 12
vierkante meter groot.” Verder geen poespas. De beurs moet vooral gezellig zijn.
“Het is veel meer een relatiebeurs dan een verkoop- of innovatiebeurs, wat
de kenmerken zijn van de Internationale Horti Fair.” Omdat de doelen zo
verschillen en ook het prijskaartje heel anders is, verwacht de organisatie niet
dat beide beurzen elkaar zullen ‘opeten’ ofwel kannibaliseren. “Ik heb nog niet
gehoord dat bedrijven moeten kiezen tussen onze twee beurzen. Ze moeten elkaar
gaan aanvullen.” Van der Loo ziet dat vooral toeleveranciers zich aanmelden
voor een plekje in Ahoy voor de Horti Fair Relatiedagen. De deelnemers komen
voor 70 tot 80 procent uit het Westland. Dat verbaast hem niet. “Toen bekend
werd dat de tuinbouwrelatiedagen verhuisden van Rijswijk naar Gorinchem, werden
we al door een aantal Westlandse bedrijven benaderd om een relatiebeurs meer in
de buurt te organiseren.” Op dat moment was de beursorganisatie van de Horti
Fair ook al in gesprek met Ahoy voor zo’n zelfde initiatief. Over het
aantal aanmeldingen van standhouders voor de relatiedagen is Van der Loo
tevreden; het zijn er inmiddels 115. Zitten hier wel telersverenigingen bij?
Een blik op de exposantenlijst op internet laat zien van niet. Een belrondje
leert dat telersverenigingen afwachtend zijn. FresQ denkt nog na over deelname
aan de relatiedagen in Ahoy. Margôt Hart van FresQ heeft ook nog geen geluiden
gehoord van andere telersverenigingen die er gaan staan. Vers Direct Nederland
heeft een optie genomen. Directeur Mark Versluis: “We gaan er alleen heen als er
genoeg standhouders staan die telers naar de beurs trekken.” Hij noemt de
zaadfirma’s, bepaalde kassenbouwers en uitzendbureaus dan als voorbeeld. Wanneer
dat lijstje naar zijn zin is, is Versluis van de partij. Zo niet, dan wordt het
de tuinbouwrelatiedagen in Gorinchem. “Maar op de Fruit Logistica staan we
zeker.” Op de exposantenlijst voor de Horti Fair Relatiedagen staan wel de
zaadfirma’s Syngenta en De Ruiter Seeds.

Kader

Samenvoegen
Als blijkt dat telersverenigingen in de toekomst Ahoy prefereren boven een
plekje in de RAI ziet Horti-Fairdirecteur Wim van der Loo nog een andere
mogelijkheid. “Wellicht dat we dan in de toekomst Fresh Rotterdam en de
relatiedagen in Ahoy nog eens samenvoegen.” De handelsbeurs Fresh Rotterdam
wordt om het jaar gehouden in september en is bedoeld voor de versgerelateerde
sector. De directeur geeft aan, hoewel hij het liefst ook meer afzet en
productie op de Horti Fair ziet, dat de beurs een echte technische vakbeurs
blijft. Met de telers als voornaamste doelgroep. “Op de Horti Fair vindt een
teler alles wat hij nodig heeft voor zijn productie. Hierdoor heeft en houdt de
Horti Fair grote aantrekkingskracht op telers.” Dit in tegenstelling tot
bijvoorbeeld de Fruit Logistica in Berlijn, waar volgens hem een teler voor zijn
teelt niets te zoeken heeft.

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.