Home

Achtergrond laatste update:17 dec 2008

Duurzaamheid moeilijk op afstand af te dwingen

De mogelijkheden om duurzaamheid in ontwikkelingslanden te bevorderen zijn beperkt. Dat zegt het onderzoeksinstituut LEI in een onderzoek over de agrarische handel van België met ontwikkelingslanden.


Het LEI onderzocht de duurzaamheid op ecologisch, economisch en sociaal
gebied van vier ontwikkelingslanden (Costa Rica, Brazilië, Tanzania en
Ivoorkust) en vijf producten (banaan, koffie, soja, cacao en thee).

Beperkte invloedVolgens het LEI zijn er veel
initiatieven om duurzame producten en handel te bevorderen. Banken, verwerkers
en importeurs werken daar aan mee, in samenwerking met ontwikkelingsorganisaties
en overheden. Maar de invloed van dergelijke initiatieven is beperkt. Het LEI
geeft het merk Max Havelaar als voorbeeld. De duurzame bananen en koffie van Max
Havelaar behelzen maar een klein deel van de productie.

Bron: Agrarisch Dagblad

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.