Home

Achtergrond laatste update:17 dec 2008

'Te veel winkels in Nederland'

Nederland telt te veel winkelruimtes voor het aantal consumenten. Gemeenten en projectontwikkelaars moeten daarom stoppen met het bijbouwen van nieuwe winkels en hun focus verleggen naar sanering en vernieuwing van bestaande winkelgebieden.


Dat zei voorzitter Loek Hermans
van MKB-Nederland dinsdag tijdens het congres 'Dynamische winkelplanning' in
Utrecht.
"urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De afgelopen vijftien jaar is het
winkelareaal in Nederland volgens MKB-Nederland verdubbeld naar bijna 30 miljoen
vierkante meter, terwijl het inwonertal gelijk is gebleven. Tevens is de
koopkracht en zijn bestedingen slechts bescheiden gegroeid, waardoor volgens de
ondernemersorganisatie de omzet per vierkante meter onder druk staat.

Ook zijn leegstand en
verpaupering van winkelgebieden volgens MKB-Nederland vaak het gevolg. Gemeenten
en projectontwikkelaars moeten zich daarom "niet blindstaren op nieuw
bijbouwen'', maar veel vaker overgaan tot het verminderen van het
winkeloppervlak en meer investeren in de kwaliteit van bestaande winkelgebieden.


Het congres Dynamische
winkelplanning werd georganiseerd door de Nationale Winkelraad,
Hoofdbedrijfschap Detailhandel, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de
Nederlandse Raad voor Winkelcentra.

Bron:
RetailNews

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.