Home

Achtergrond laatste update:23 dec 2008

Rubens als smaakkanon

Rubens heeft over belangstelling niet te klagen. In de week van de smaak brengen de afzetorganisaties deze nieuwe appel extra onder de aandacht bij hun afnemers. Bij deze promotieactiviteiten spelen ook telers een rol. Op de winkelvloer overtuigen ze de klanten ervan hoe lekker deze appel is.Door Anton OostveenFreelance Journalist

‘Hallo! Ik ben de lekkerste appel van Nederland’. Met
die slagzin startte deze week de grote reclamecampagne om het nieuwe appelras
Rubens onder de aandacht te brengen. Niet toevallig gebeurt dat in de week van
de smaak. Uit diverse proeverijen blijkt dat consumenten de smaak van Rubens erg
goed waarderen.

Hoge verwachtingenHoewel Inova in principe de
marketing coördineert, hebben The Greenery en Koninklijke Fruitmasters de
daadwerkelijke acties bij hun afnemers op touw gezet. Inova schat de productie
van Rubens dit jaar op 2 duizend ton. Het meeste daarvan wordt afgezet via The
Greenery. Samen met Fruitmasters leveren die het gros van alle Rubens. Een klein
deel komt van leden van Veiling Zaltbommel en Veiling Haspengouw in het
Belgische Sint-Truiden.“Rubens ligt praktisch in heel retailend Nederland”,
stelt Zweer van Aalsburg van Fruitmasters. Daarnaast wordt de appel gepromoot
bij AGF-speciaalzaken. Export vindt plaats naar Rusland, Engeland, Frankrijk en
mogelijk Scandinavië. “Door de appel zo breed mogelijk af te zetten, spelen we
alvast in op het groeiende volume van dit ras”, licht Van Aalsburg toe.John
van Os van The Greenery heeft hoge verwachtingen van het komende afzetseizoen,
dat tot eind december duurt. “De kwaliteit van Rubens is dit jaar buitengewoon
goed. Om dat te behouden worden alle appels centraal gesorteerd en speciaal
verpakt door een van de twee afzetorganisaties. Daarbij sorteren we niet meer
dan de volgende dag wordt afgezet.”

Eigen boom winnenNet als vorig jaar wordt de appel in
verschillende winkels door een promotiebureau onder de aandacht gebracht van het
winkelende publiek. Dit jaar worden de medewerkers daarvan geholpen door
fruittelers of medewerkers van hun bedrijven. Na een korte training brengen zij
bij wijze van spreken hun eigen Rubens aan de man.Wie in de winkel een
Rubens proeft, kan zijn eigen Rubensboom winnen. Het komt overeen met de
adoptieboom, zoals biologische bedrijven dat al toepassen. De winnaar van deze
actie mag vijf jaar lang de opbrengst van ‘zijn’ boom bij de teler ophalen en
regelmatig komen kijken hoe het zijn Rubensboom vergaat.Ook buiten de winkel
krijgt Rubens speciale aandacht. Zo worden tien vrachtwagens van The Greenery,
waar altijd tuinbouwproducten op staan afgebeeld, voorzien van bovenstaande
slagzin en een afbeelding van een Rubens appel.

Elke maand promotieDe inspanningen van de
afzetorganisaties worden versterkt door de acties die andere partijen
ondernemen. Zo spelen grootwinkelbedrijven als Super de Boer, Sligro en Plus
zelf ook in op de week van de smaak. Daarbij brengen ze ook Rubens speciaal naar
voren. Op de website van de week van de smaak was de ontwikkeling van de appels
al aan de boom te volgen via een webcam.Zorgverzekeraar Trias deelt in
oktober tijdens haar gezondheidsweek ruim tienduizend ontbijtjes uit op scholen,
in de trein en bij tankstations. Daarin zit ook een Rubens appel. Deze
zorgverzekeraar zal ook in een nieuwsbrief en op een website de appel onder de
aandacht brengen. Inova zelf zal de appel nog eens promoten tijdens de Winter
Fair van het weekblad Margriet, die vrijdag 16 tot en met 21 november plaats
vindt. Daarna moet de appel, als alles volgens verwachting verloopt, in december
volledig zijn uitverkocht.

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.