Home

Achtergrond laatste update:17 dec 2008

Huisverkoop van Junami mag niet

De pas ingestelde landelijke adviescommissie Junami heeft besloten geen huisverkoop van Junami-appelen toe te staan.


Dat zegt directeur Michel Schrijnemakers van fruitveiling Zuid-Limburg.
Onder telers bestond behoefte aan een huisverkoop, maar in de commissie is
afgesproken de coördinatie van de afzet dit jaar weer bij de Limburgse
fruitveiling te houden. "Greenery en Fruitmasters brengen de Junami dit jaar
weer naar ons toe."

Telers zullen de Junami-appels dit jaar al eind september plukken, is de
verwachting. Dan verwacht Schrijnemakers de contractbesprekingen voor de afzet
dit jaar te kunnen starten. Vorig jaar waren het kleinere ketens als Plus,
Poiesz, Deen en Dirk van de Broek die de appels opnamen in het assortiment.


Dit jaar verwacht Schrijnemakers ook grotere ketens te betrekken in de
afzet. "Er is veel belangstelling bij de supermarkten." Het geschatte volume van
twee miljoen kilo is voldoende om het Nederlandse supermarktkanaal te bedienen
vanaf januari. Schrijnemakers streeft naar een evenaring van de middenprijs van
vorig jaar, toen de appels onder de merknaam Junami circa een euro opbrachten.

Klasse 2 wordt verkocht onder de naam Milwa. Door de hagelschade in
verschillende delen van Nederland zal het aandeel Milwa-appels ook behoorlijk
zijn.

Bron: Agrarisch Dagblad

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.