Home

Achtergrond laatste update:23 dec 2008

Almería sluit ‘aanvaardbaar’ seizoen af

Coexphal, de overkoepelende organisatie van exporterende bedrijven in Almería, heeft het bewogen seizoen 2006/07 geanalyseerd. Directeur Juan Colomina komt tot de conclusie dat het ondanks de residucrisis nog best aanvaardbaar is geweest.Door Gerard Boonekamp

De exportcijfers (inclusief re-export) van bedrijven
in Almería blijken veel minder slecht als werd verwacht toen de sector begin dit
jaar in een diepe crisis belandde door het grootschalige gebruik van het
verboden isofenfos-methyl in de paprikateelt. De door de regering van Andalucië
verzamelde en door Coexphal uitgewerkte cijfers laten zien dat afgelopen seizoen
3 procent meer is geëxporteerd dan in het seizoen 2005/06 en dat de exportwaarde
met 13 procent is gestegen. In totaal werd bijna 2,2 miljoen ton geëxporteerd
met een waarde van ruim 1,2 miljard euro.

Geen rampHet effect van de residucrisis viel volgens
Coexphal ook voor paprika mee. Almería exporteerde ‘maar’ 6 procent minder
paprika dan in het seizoen ervoor. Door een 25 procent hogere prijs kwam de
exportwaarde bovendien 18 procent hoger uit. Toch had de crisis wel degelijk een
groot effect. De hoge exportvolumes werden vooral voor het uitbreken van de
crisis behaald. In de eerste vier maanden van dit jaar werd volgens het
ministerie van economische zaken (Soivre) 19 procent minder paprika uit Almería
geëxporteerd (100 miljoen tegen 123 miljoen kilo vorig jaar). Door de krapte op
de markt werden de overgebleven paprika’s wel veel duurder verkocht. “De
vondsten van isofenfos-methyl hadden tot een ramp kunnen leiden met veel lagere
exportcijfers dan nu zijn behaald”, aldus directeur Juan Colomina van Coexphal
in Periódico Agrícola. Hij wees er echter ook op dat de grote klanten op zoek
gingen in andere productieregio’s, zoals in Israel, Marokko en Egypte. Coexphal
stelt daarom alles in het werk om met een massale overschakeling naar
geïntegreerde bestrijding het imago te verbeteren. Dat Almería klanten gaat
verliezen staat echter wel vast, al was het maar omdat het areaal paprika komend
seizoen 15 tot 20 procent krimpt (zie kader).

Andere productenIn de provincie Almería werd opnieuw
tomaat het meest verhandeld: 638.371 ton, ongeveer zoveel als in heel Nederland.
Tomaat, paprika en komkommer zijn verantwoordelijk voor 80 procent
van het handelsvolume van Almería. Net als bij paprika steeg de waarde van
tomaat sterk (21 procent) en het volume licht (4 procent). Gemiddeld werden de
tomaten 14 procent beter betaald dan in het seizoen 2005/06.Bij een
meerproductie van 5 procent steeg de middenprijs van watermeloen met 60 procent,
volgens Coexphal vooral dankzij de ‘perfect geprogrammeerde campagne’. Bij
meloen steeg de productie met 9 procent en de verkoopwaarde met 15
procent.De middenprijs van aubergine daalde echter met 11 procent bij een
wat hogere productie. De prijs van courgette daalde zelfs
met 18 procen,t bij een
productiestijging van slechts 1 procent.

Kader

1.500 hectare minder paprika
Nu ruim 80 procent van alle paprika is ge-zaaid, schat accountmanager Pedro
Plegue-zuelo van Syngenta dat komend seizoen in Almería ongeveer 1.500 hectare
minder paprika wordt geteeld dan afgelopen seizoen.De paprikatelers, met 20
procent van het totale areaal, haken af door de problemen die zij verwachten met
de gewasbescherming. De schrik zit er na de residucrisis van afgelopen voorjaar
goed in. De autoriteiten hebben aangekondigd streng te blijven controleren. De
meeste omschakelaars naar een andere teelt hebben er daarnaast geen vertrouwen
in dat de geïntegreerde bestrijding bij hen zal werken, door residu in de grond
en de teelt onder oud plastic of in verouderde kassen.De telers schakelen
over op tomaat, komkommer, courgette, aubergine en wat snijbonen. De verdeling
is nog niet bekend, omdat deze gewassen nog niet zijn gezaaid. Vooral tomaat
heeft aantrekkingskracht door de goede prijzen in het afgelopen seizoen.De
sterke daling van het areaal paprika zal komende winter waarschijnlijk grote
gevolgen hebben op de Europese markt. Israël, Marokko en Egypte breiden
weliswaar uit, maar kunnen het gat dat de Spaanse telers laten vallen bij lange
na niet opvullen.



Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.