Home

Achtergrond laatste update:23 dec 2008

Verkoop aan huis maakt schaalvergroting overbodig

Hoe overleef je als je als vollegrondsteler in Limburg niet mee wilt in de trend van schaalvergroting? Voor Eric en Lizette de Loo in Sint Joost was een boerderijwinkel de oplossing. Het is inmiddels hun belangrijkste bron van inkomsten. “Die winkel maakt het mogelijk om ons tuinbouwbedrijf in deze vorm voort te zetten.” Door Ank van Lierfreelance journalist

Op een gemiddelde zaterdag weten ruim 300 mensen de
weg te vinden naar Eric en Lizette de Loo in Sint Joost. In de boerderijwinkel
‘Lizette’ doen zij hun versinkopen voor de komende week. In de modern
opgezette winkel verkopen Eric en Lizette een breed sortiment groente en fruit,
aangevuld met salades en diverse producten uit de streek in het midden van
Limburg. “Onze klanten komen vooral uit Sint Joost, Maasbracht en Linne”,
vertelt Lizette. Zaterdag is de drukste dag. Ze zijn ook open op maandag-
woensdag- en donderdagmiddag en op vrijdag. In totaal komen er wekelijks zo’n
900 klanten in de winkel. Dat is een heel verschil met zo’n tien jaar geleden,
toen er maar enkele tientallen klanten in een week kwamen. Destijds werd echter
alleen groente van het eigen bedrijf verkocht. “In het midden van de jaren
negentig begonnen we vanuit het niets met de teelt van vollegrondsgroente. Wel
hadden we feeling met de agrarische sector. Lizette is opgegroeid op een
tuinbouwbedrijf en mijn roots liggen in de boomteelt”, aldus Eric. “Daarnaast
begonnen we toen al met de verkoop aan huis.” Dat was niet verrassend, aangezien
Lizette enkele jaren in de detailhandel had gewerkt. In de loop van de jaren
breidden zowel de huisverkoop als het teeltareaal uit.

ConcurrentieOver het succes van hun winkel zijn de
Loo’s duidelijk. “We moeten het op de eerste plaats hebben van kwaliteit.”
Behalve groenten van het eigen bedrijf kopen ze zoveel mogelijk in bij collega’s
in de buurt en de rest halen ze bij de groothandel. “Zo proberen we een optimale
versheid te garanderen.” Ze kunnen hun producten bovendien goedkoper
aanbieden dan bijvoorbeeld supermarkten, aangezien er geen sprake is van
tussenhandel. Ook adverteren ze wekelijks in het lokale huis-aan-huisblad, met
elke week een speciale aanbieding. Meestal stemmen ze die aanbieding af op de
veilingprijs. “Als die prijs slecht is, verkopen we onze eigen producten voor
een speciaal prijsje. Daarop komen behoorlijk wat mensen af.”De asperges van
het eigen bedrijf zijn daarnaast een trekpleister. In het aspergeseizoen komen
er op zaterdag makkelijk 100 mensen meer dan normaal. “Je kunt ze na de
aspergetijd nog wel even behouden als klant, maar na de zomer is de klandizie
meestal toch weer op het niveau van vóór het aspergeseizoen.”Service ook een
belangrijke troef. Het feit dat een zak aardappels bijvoorbeeld naar de auto
wordt gedragen, is voor mensen al een reden om een bezoek te brengen aan de
boerderijwinkel. “Daarnaast proberen we in te springen op wensen van de
consument. Dat komt vooral neer op gemak bieden, bijvoorbeeld door ook zakjes
gesneden groente te verkopen.”De opening vorig jaar van een Lidl en een
Nettorama in de buurt zorgde voor een flinke terugslag in de omzet. “Dergelijke
ketens hebben zo’n groot promotiebudget, daar kun je niet tegenop.” In de eerste
maanden na de opening van beide zaken kwamen er gemiddeld zo’n 50 klanten per
dag minder. “Om de zaak een oppepper te geven, hebben we de winkel toen verbouwd
en zijn we salades gaan maken.” Met succes: de meeste klanten zijn uiteindelijk
weer teruggekomen.Nog meer misère bracht de aanleg van de Rijksweg A73-Zuid,
op een steenworp afstand van het bedrijf, waardoor de belangrijkste toegangsweg
begin dit jaar enkele maanden werd afgesloten. Dit kostte 25 tot 30 klanten per
dag. “Gelukkig zijn die, na de opening van de weg, ook weer teruggekomen.”

Geen nadelenAl met al kent de combinatie winkel met
tuinbouwbedrijf volgens Eric en Lizette de Loo vrijwel geen nadelen. Sterker
nog: zij zien alleen maar voordelen. “Wij horen tot de kleinere
tuinbouwbedrijven en willen niet meegaan in de trend van schaalvergroting. Ik
zie het niet zitten om grote hoeveelheden personeel aan te sturen en een soort
manager te worden. Door de winkel is schaalvergroting niet noodzakelijk.
Inmiddels levert die winkel zelfs méér op dan de tuinbouwtak van ons bedrijf. In
feite zorgt de huisverkoop er dus voor dat we de bedrijfsopzet kunnen handhaven
en dat we teler kunnen blijven”, aldus Eric de Loo. Hij stelt bovendien alles in
het werk om de kosten zo laag mogelijk te houden. Zo heeft hij diverse machines
samen met zijn zwager en collega-tuinder aangeschaft. Ook wordt geld bespaard
door, wat hij afzet via veiling ZON, thuis te verladen.Een winkel is volgens
het echtpaar niet voor iedere teler weggelegd. “Je moet er mee om kunnen gaan
dat je continu mensen op je bedrijf hebt. Ze willen vaak ook een praatje maken.
Daar moet je tijd voor maken.”Zijn vrouw waarschuwt: “Om jezelf niet over de
kop te werken, moet je niet alleen zorgen voor voldoende personeel, maar óók
voor een goede taakverdeling. Eric houdt zich bezig met de werkzaamheden op het
veld en regelt de inkoop voor de winkel. Ik voer de regie over de winkel en
stuur de medewerkers aan.”

ToekomstWat betreft klandizie is het plafond inmiddels
wel zo’n beetje bereikt, denkt Eric de Loo. “In de loop van de jaren is het
aantal klanten - na een verbouwing of een uitbreiding van het sortiment - steeds
gegroeid, maar we zitten nu aan de top. Door zoveel mogelijk in te springen op
trends en in te blíjven zetten op kwaliteit en service hopen we onze bestaande
klantenkring in elk geval te kunnen behouden.”Samen zijn ze er van overtuigd
dat hun bedrijfsopzet voldoende toekomstperspectief biedt. Er is immers sprake
van enige risicospreiding. “Daarbij zijn we minder gevoelig voor de
prijsontwikkelingen in de agrarische sector. En dat is heel wat
waard.”

Kader

Bedrijfsgegevens
Naam: Eric en Lizette de LooPlaats: Sint JoostGewassen: 4 hectare
asperge (waarvan 0,5 hectare onder tunnels), 6 hectare herfst-
en winterprei, 4 hectare kool (bloemkool, rodekool, wittekool, savooiekool en
spitskool)Afzet: Veiling ZON en eigen winkel ‘Lizette’. De koolsoorten
worden vrijwel allemaal afgezet via de winkel, de prei en asperge
gedeeltelijk. In de winkel worden, behalve groente van het eigen bedrijf, ook
andere soorten groenten en fruit én salades verkocht.Arbeid: 1
fulltimer, twee parttimers en twee zaterdaghulpen voor de winkel. Daarnaast vier
seizoenmedewerkers en enkele oproepkrachten voor de oogst van
asperges.

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.