Home

Achtergrond laatste update:17 dec 2008

Formules gaan markt beheersen

De markt anno 2015 zal er flink anders uitzien dan die van nu. Dat zal ook moeten, willen de markthandelaren de concurrentie met het alsmaar uitdijende grootwinkelbedrijf kunnen volhouden.


Dat staat in een onderzoek van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD), dat
is uitgevoerd in samenwerking met de marktkoopliedenorganisatie CVAH. Het
rapport 'De markt heeft toekomst' werd afgelopen week gepresenteerd tijdens de
vakbeurs Mercado in Ahoy Rotterdam. Loek Hermans, voorzitter van MKB Nederland,
nam het in ontvangst.

FunshoppenDe onderzoekers voorzien allereerst dat
markthandelaren veel meer gaan samenwerken in ketens. Ze gaan bijvoorbeeld de
inkoop samen doen en zorgen ervoor dat alle aangesloten kramen dezelfde
'formule' uitstralen. Vooral de markten in de centra van de grotere steden
moeten, om de klant te blijven lokken, beter inspelen op diens behoefte aan
'funshoppen' door meer verrassing en vertier te bieden.

Luxe wagensDe aloude houten kraam zelf zal meer en meer
vervangen worden door luxe-verkoopwagens. Ook het serviceniveau op de markt moet
omhoog; betalen met pin bijvoorbeeld is straks heel normaal, evenals een
thuisbezorgdienst voor de gekochte goederen. Door de congestie in de
binnensteden zullen er meer - vaak overdekte - 'weidemarkten' aan de rand van de
steden komen.

InnovatieDat alles vraagt van de marktkoopman/-vrouw een
hele aanpassing. Hij moet meer dan nu niet alleen een vakman in zijn branche
zijn, maar ook een professionele en complete ondernemer. "Innovatie is heel hard
nodig", zegt voorzitter Henk Achterhuis van de CVAH. "Als de markt niet snel
beweegt, raken we achterop. Maar wanneer we beter gaan inspelen op wat de
consument wenst, dan kunnen we onze totaalomzet van € 3,5 miljard per jaar
vasthouden."

JongerenEen groot probleem is de vergrijzing van zowel
de klanten als de kooplui zelf. Weinig jongeren zien iets in een carrière op de
markt. En jonge tweeverdieners hebben geen tijd om door-de-weeks naar de markt
te gaan. De markten in het begin van de week draaien daardoor vaak slecht.
Achterhuis en zijn club willen met het rapport in de hand van de gemeenten
gedaan krijgen dat de markttijden verschoven kunnen worden naar het eind van de
middag of zelfs de avond. Dan sluit de markt beter aan bij het leefpatroon van
de jongere consument. "De regelgeving is nu vaak zo star dat je niks mag.
Gemeenten willen vooral 'nostalgie' op de markt. Maar wij moeten ervan
leven."

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.