Home

Achtergrond laatste update:17 dec 2008

Vers imago boerderijwinkels

‘Vers, lekker en ambachtelijk gemaakt’. Die drie argumenten lokken consumenten naar de boerderijwinkels.


Dat concludeert althans het Landbouw Economisch Instituut (LEI) uit eigen
onderzoek naar het succes van boerderijen die aan thuisverkoop doen. “De
versheid van een boerderijwinkels is onklopbaar”, meent een onderzoeker. “Geen
enkele andere winkel brengt de producten op de dag van de oogst al in de
rekken.”

MiddelgrootZo’n 5.380 boerderijen, op een totaal van
85.000, verkopen thuis. Meestal brengt de boerin melk aan de man, maar ook
vlees, groenten en fruit doen het goed. Alleen middelgrote agrarische
ondernemingen fungeren ook als boerderijwinkel. De grote spelers hebben teveel
producten om zelf te verkopen. De meeste ‘retailers onder de boeren’ zijn te
vinden in Zuid-Holland, Noord-Brabant, Limburg en in delen van
Gelderland.

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.