Home

Achtergrond laatste update:17 dec 2008

Halloween jaagt verkoop pompoen aan

DOETINCHEM - Nederlanders eten steeds vaker pompoen. Het zusje van de courgette is al jaren populair bij mensen die biologisch(-dynamisch) eten, maar lijkt nu ook in de gewone supermarkt een vast plekje te veroveren.

Dat blijkt uit een rondgang
langs supermarkten, vakverenigingen en bedrijven. Vooral in de aanloop naar Halloween
(31 oktober) liggen de winkels vol met oranje pompoenen. De winkels verkopen
voornamelijk de goed eetbare kleine oranje Uchiki kuri. Ook de Halloween-pompoen
(Cucurbita maxima) is te koop, maar deze ronde, bolle pompoen met dikke stengel
wordt meestal niet gebruikt voor consumptie maar voor decoratie.

Populariteit
Albert Heijn verkoopt al jaren eenpersoons biologische pompoenen,
maar waagt zich de laatste jaren in oktober en november in steeds grotere vormen
aan deze groente. 'Wij zien een duidelijke toename in de populariteit. Je kunt
geen blad openslaan of je ziet recepten voor bijvoorbeeld pompoensoep', zegt
een woordvoerster. Cijfers verstrekt de supermarktketen niet, maar de zegsvrouw
kan wel zeggen dat de pompoen meer wordt verkocht dan vroeger.

Natuurwinkel
Een woordvoerder van Biologica, ketenorganisatie voor biologische
landbouw en voeding, ziet de trend ook. 'Het lijkt bijna een wetmatigheid dat
iets wat in de natuurwinkel goed verkoopt, in de supermarkten ook aanslaat. Dat
hebben we eerder gezien met de geitenkaas.' Dat product is inmiddels in alle
soorten en maten overal verkrijgbaar, maar is groot geworden in de
natuurwinkels.

Groen
De pompoen is tussen september en februari prima te verkrijgen, dankzij de
lange houdbaarheid van de groente. Na februari is de groene pompoen
verkrijgbaar. De consument moet nog wel wennen aan de groene versie, deze gaat
veel minder vaak over de toonbank dan zijn oranje
tegenhanger.

Redactie GFActueel

Of registreer je om te kunnen reageren.